12. Tilpas aktiviteter og udstyr til målgruppen - det er nøglen til børns mestring
Aktiviteter og udstyr udgør et væsentligt element for det enkelte barns oplevelse af at mestre. Giv plads til forskellighed og valgfrihed.
Anbefalinger
- Gør brug af de tilbud om tilpassede materialer, aktiviteter og spilformer, der findes i mange idrætter
- Lad børnene træne med det udstyr, der giver den mest passende udfordring, også når det ikke hører til årgangen eller til stævnet, turneringen eller opvisningen
- Giv plads til valgfrihed - det styrker ejerskab og motivation
Tænk bare på skumplinte, airtracks, forskellige boldtyper og banestørrelser. Mange idrætter har desuden formuleret diverse regelsæt samt tilpassede aktivitets- og spilformer, der tilstræber en høj grad af deltagelse og progression for alle.
MiniTon, Totalhåndbold, og Kidsvolley er alle eksempler på tiltag, hvor regler og rammer er tilpasset, så det giver positive udfordringer og plads til progression. Det er store og betydningsfulde skridt, der er taget dér for dig som træner – og som du med fordel kan benytte dig af.
Samtidig er dine valg af materialer og udstyr vigtige i forhold til børnenes motivation og oplevelse af at mestre.
Når børn deltager i stævner, turneringer og opvisninger, er banestørrelse, materialer og udstyr som regel givet på forhånd. Men i træningen er det dig som træner, der vælger materialer og udstyr, og træningen er det vigtigste læringsrum i børneidræt. Hvis du har valgmuligheder, så lad børnene træne med det udstyr, der giver den mest passende udfordring, også når det egentlig ikke hører til årgangen eller til stævnet, turneringen eller opvisningen.
Særligt når du har med mere uhomogene grupper af børn at gøre, giver det god mening, at ikke alle træner med - og bruger det samme - udstyr. Du kan således have erfarne boldspillere, der træner med læderbolde, mens de mere uerfarne spiller med blødere boldtyper. Og du kan have erfarne svømmere, der svømmer uden hjælpemidler, mens andre bruger hjælpemidler til op- og fremdrift.
Det væsentlige er det enkelte barns oplevelse af mestring, og hvis du giver plads til differentiering og valgfrihed, og dermed til ejerskab og medbestemmelse, vil børnenes motivation ofte stige.
Noget at tænke over
- Hvilke tilpassede materialer, aktiviteter og spilformer tilbyder din idræt – og hvilke vil kunne give de børn, som du træner, passende og positive udfordringer?
- Hvilke muligheder har du for at differentiere det udstyr, som børnene bruger til træning?
- Kan de børn, du træner, vælge mellem forskelligt udstyr i din træning? Hvorfor/hvorfor ikke?