Lav fede o-løb for dine elever hvor de løser faglige opgaver undervejs
Mapop kan tilpasses alle fag, alderstrin og niveauer, og sikrer samtidig at eleverne er fysisk aktive i deres hverdag. Du kan anvende Mapop som afslutning på et forløb eller opfølgning på et tema, som I netop har arbejdet med i de forskellige fag. Mapop er en sjov og anderledes måde for eleverne at svare på faglige spørgsmål og opgaver
Du kan vælge om eleverne skal arbejde alene el. i grupper. Husk at tage højde for hvordan eleverne skal arbejde, når du laver dit løb.
Inspiration til Mapop
På Mapops hjemmeside kan du finde allerede oprettede ruter til alle fag, alderstrin og niveau – og du kan nemt flytte dem til dit eget område.
Se mere her http://www.mapop.dk/.
Afslutning på et forløb
Glem den "normale" test og lav i stedet et sjov o-løb som afslutning på et forløb. Besvarelserne kan både være skriftlige, billeder, video eller quizspørgsmål. Brug Mapop til at repetere emner eller tekster I har været igennem, ved at lave specifikke spørgsmål der skal besvares.
Grammatik i virkeligheden
Indledende præsenteres eleverne for forskellige ordklasser og grammatikregler, tilpasset hvad I arbejder med i øjeblikket. Design derefter en rute hvor opgaverne relaterer til emnet i arbejder med. Fx kan der ligge en post i skolegården med sætningen ”Her spiller børnene fodbold i frikvarteret” og den tilknyttede opgave: Find udsagnsled, grundled og genstandsled, og skriv sætningen i datid.
Matematik i virkeligheden
Mapop kan også bruges undervejs i emner, fx matematik hvor eleverne først præsenteres for nogle indledende elementer ift. beregning af areal, omkreds rumfang. Efterfølgende designes en Mapop rute, hvor opgaverne der skal løses relaterer til de netop præsenterede elementer. Se et glimrende eksempel på det her, hvor de viser hvordan Mapop kan bruges til læringsmålstyret undervisning i matematik på mellemtrinet.
Hvad ser du omkring dig?
Lav en rute hvor eleverne ved hver post skal beskrive hvad de ser omkring sig. På den måde kan de øve stavning og udtalelse af forskellige ord. Fx kan de se ”skov, træer, blade, købmand, bil etc.”. Du kan vælge om eleverne skal svare skriftligt eller med video.
Tidslinjen
Lav en Mapop rute som en tidslinje hvor eleverne på hver post bliver præsenteret for en tekst, billede eller andet fra en historisk tidsperiode. Undervejs skal de lave et kort notat om posten, og ved sidste post skal de forsøge at angive den rigtige rækkefølge af perioderne.
Gætteleg
Lad hver post være en ledetråd til en fx begivenhed, person, land, ting etc. eleverne skal gætte når løbet et slut. Ved sidste post skal eleverne give deres bud på hvad ledetrådene fortæller dem, og besvare enten med tekst, billede eller film. Alt efter alderstrin kan besvarelsen også være quiz, hvor de skal vælge den rigtige svarmulighed.