Sprogfag
Herunder finder du idéer og apps, som på forskellige måder kan bidrage til engelsk- og tyskundervisningen samt andre sprogfag.
Det kan også være du kan bruge nogle af idéerne fra sprogfag i indskoling
Herunder finder du idéer og apps, som på forskellige måder kan bidrage til engelsk- og tyskundervisningen samt andre sprogfag.
Det kan også være du kan bruge nogle af idéerne fra sprogfag i indskoling
I denne opgave kan du og dine elever arbejde med ordforråd i hhv. engelsk og/eller tysk - kombineret med apps og bevægelse.
Find opgaver her.
I denne opgave kan du og dine elever arbejde med 'hvem er jeg' i hhv. engelsk og/eller tysk - kombineret med apps og bevægelse.
Find opgaver her.
I denne opgave kan du og dine elever arbejde med stop motion og storyboards i hhv. engelsk og/eller tysk - kombineret med apps og bevægelse.
Find opgaver her.
Aktive udsagnsord
Lad eleverne være aktive og filme eller tage billeder af hinanden, mens de laver aktive udsagnsord. Hver aktivitet skal gentages ti gange.
Fx kan de filme eller tage billeder af at ”drengen løber, piger tager ti armbøjninger, manden hopper ti gange”
Videoerne eller billederne sættes det sammen med tekst, således eleverne øver både det mundtlige og skriftlige sprog.
Gør historien levende
Eleverne skal skrive en kort historie, gerne ud fra et emne i netop har arbejdet med fx eventyr eller digte. Derefter skal de bruge Stop-motion til at lave en sjov film ud til deres historie.
Stil krav til eleverne om, at der skal indgå bevægelse, for inspiration kan i se denne Stop-motion video.
Break…
Har i brug for et sjovt og aktivt indslag i engelskundervisningen?
Den som rouletten peger på skal dreje fem gange rundt om sig selv og sige farven (på engelsk) på det første de ser.
Den som rouletten ender på skal tælle til fem på engelsk men han/hun hopper…
Den som rouletten peger på skal sige en sætning på engelsk…
Den som rouletten peger på skal…
Woop app kan tilpasses alle fag, alderstrin og niveauer, og sikrer samtidig at eleverne er fysisk aktive i deres hverdag. Du kan anvende Woop app som afslutning på et forløb eller opfølgning på et tema, som i netop har arbejdet med i de forskellige fag. Woop app er en sjov og anderledes måde for eleverne at svare på faglige spørgsmål.
Du kan selv lave en jagt med forskellige spørgsmål eller små opgaver, og derfor kan Woop app tilpasses alle fag, målgrupper og niveau.
Woop app er nem at gå i gang med, og derfor kan eleverne, alt efter alderstrin og niveau, også selv arbejde med appen ved at udarbejde spørgsmål og lave jagte til hinanden, ligeledes som afslutning på forløb eller opfølgning på et tema.
Inspiration til Woop app
O-løb
Brug Woop app til at lave et anderledes O-løb. Du kan lave løbet med indlagte spørgsmål omkring nogle af de emner i arbejder i faget eller med små opgaver til fysisk aktivitet i idræt.
Variationsmuligheder: Lad eleverne gennemføre i grupper og sæt samtidig fokus på samarbejde. Lav det til en stafet hvor eleverne på skift løber ud til en post, mens de andre på holdet laver andre aktiviteter.
Kendskab til naturen
Lav en Woop jagt med billeder af forskellige dyr og planter. Tag eleverne med ud på løb og se om de kan gætte hvilke planter og dyr der er på billederne. Efterfølgende tages en snak om forskellige dyre- og plantefamilier.
Variationsmuligheder: Jagten kan tilpasses forskellige emner fx genkendelse af forskellige sportsredskaber i idræt.
Matematikjagt
Du kan lave en Woop jagt med forskellige regnestykker indenfor de fire regnearter. Eleverne deltager uden lommeregner.
Vinkeljagt
Du kan øve elevernes evne til at måle vinkler ved at lave en vinkel woop jagt til dem. Send eleverne af sted på en jagt hvor de skal måle vinkler fx i gyngestativet, på trappen etc.
Formeljagt
Lav en woop jagt hvor hver quiz indeholder spørgsmål om forskellige formler, der kan bruges i nærheden. Fx hvilken formel skal du bruge til at beregne midtercirklen på fodboldbanen hvor I står nu?
Mapop kan tilpasses alle fag, alderstrin og niveauer, og sikrer samtidig at eleverne er fysisk aktive i deres hverdag. Du kan anvende Mapop som afslutning på et forløb eller opfølgning på et tema, som I netop har arbejdet med i de forskellige fag. Mapop er en sjov og anderledes måde for eleverne at svare på faglige spørgsmål og opgaver
Du kan vælge om eleverne skal arbejde alene el. i grupper. Husk at tage højde for hvordan eleverne skal arbejde, når du laver dit løb.
Inspiration til Mapop
På Mapops hjemmeside kan du finde allerede oprettede ruter til alle fag, alderstrin og niveau – og du kan nemt flytte dem til dit eget område.
Se mere her http://www.mapop.dk/.
Afslutning på et forløb
Glem den "normale" test og lav i stedet et sjov o-løb som afslutning på et forløb. Besvarelserne kan både være skriftlige, billeder, video eller quizspørgsmål. Brug Mapop til at repetere emner eller tekster I har været igennem, ved at lave specifikke spørgsmål der skal besvares.
Grammatik i virkeligheden
Indledende præsenteres eleverne for forskellige ordklasser og grammatikregler, tilpasset hvad I arbejder med i øjeblikket. Design derefter en rute hvor opgaverne relaterer til emnet i arbejder med. Fx kan der ligge en post i skolegården med sætningen ”Her spiller børnene fodbold i frikvarteret” og den tilknyttede opgave: Find udsagnsled, grundled og genstandsled, og skriv sætningen i datid.
Matematik i virkeligheden
Mapop kan også bruges undervejs i emner, fx matematik hvor eleverne først præsenteres for nogle indledende elementer ift. beregning af areal, omkreds rumfang. Efterfølgende designes en Mapop rute, hvor opgaverne der skal løses relaterer til de netop præsenterede elementer. Se et glimrende eksempel på det her, hvor de viser hvordan Mapop kan bruges til læringsmålstyret undervisning i matematik på mellemtrinet.
Hvad ser du omkring dig?
Lav en rute hvor eleverne ved hver post skal beskrive hvad de ser omkring sig. På den måde kan de øve stavning og udtalelse af forskellige ord. Fx kan de se ”skov, træer, blade, købmand, bil etc.”. Du kan vælge om eleverne skal svare skriftligt eller med video.
Tidslinjen
Lav en Mapop rute som en tidslinje hvor eleverne på hver post bliver præsenteret for en tekst, billede eller andet fra en historisk tidsperiode. Undervejs skal de lave et kort notat om posten, og ved sidste post skal de forsøge at angive den rigtige rækkefølge af perioderne.
Gætteleg
Lad hver post være en ledetråd til en fx begivenhed, person, land, ting etc. eleverne skal gætte når løbet et slut. Ved sidste post skal eleverne give deres bud på hvad ledetrådene fortæller dem, og besvare enten med tekst, billede eller film. Alt efter alderstrin kan besvarelsen også være quiz, hvor de skal vælge den rigtige svarmulighed.
QR-koder kan anvendes i alle fag og til alle alderstrin og niveauer, hvorfor anvendelsesmulighederne i dagligdagen er store. Du kan anvende QR-kode løb som afslutning på et forløb eller opfølgning på et tema, som i netop har arbejdet med i de forskellige fag. Du opretter QR-koder til eleverne med faglige spørgsmål el. opgaver, printer dem ud og hænger dem op rundt omkring på skolen, eller på skolens udendørsarealer. Eleverne løber herefter ud og besvarer spørgsmålene. Det er derfor nemt for dig, at tilpasse løbet til lige nøjagtigt dine elever.
Du kan vælge om eleverne skal besvare spørgsmålene skriftligt, med billeder, video fx hvor de udfører en opgave du har stillet dem, eller om eleverne skal diskutere spørgsmålet sammen ved posten.
QR-koder er simple selv at lave og derfor kan eleverne selv, alt efter alderstrin og niveau, arbejde med et fagligt emne ved at udarbejde spørgsmål og lave QR-koder til hinanden, ligeledes som afslutning på forløb eller opfølgning på et tema.
Inspiration til QR-kode løb
Hent færdige QR kodeløb (klar til at printe) på EMU. http://www.emu.dk/modul/skattejagt-og-qr-koder.
Indenfor nærmeste fremtid vil vi også lave flere færdige løb du kan hente lige her.
Kan du svare på det?
Eleverne kan arbejde individuelt eller samarbejde i små grupper.
Som redskab i alle fag, eller som et indslag til en temadag, kan Pic Collage bruges til en aktiv og kreativ måde at besvare spørgsmål om fx et givet emne i fagene eller andre relevante spørgsmål. Du kan tilpasse spørgsmålene til din målgruppe, måske har du allerede spørgsmålene klar?
Du kan vælge at stille ét spørgsmål ad gangen til eleverne, og herefter lade dem løbe ud på skolens område og tage et billede af svaret. Du kan også vælge at give dem flere spørgsmål ad gangen, således de tager flere billeder ad gangen.
Når eleverne har billeder af alle svarene, samler de dem i en flot og kreativ collage, og i kan herefter gennemgå deres svar sammen.
Dansk
Hvad rimer på synge?
Hvad rimer på loppe?
Hvad rimer på sanse?
Gåder
Hvad er det der går og går, men aldrig kommer nogen vegne?
Hvad er grønt og blødt at gå på?
Hvor går du hen, når du skal læse en bog?
Matematik
Hvad giver 4+4?
Hvad giver 13-8?
Hvad giver 2x6?
Hvordan ser en firkant ud?
Hvordan ser en cirkel ud?
Hvordan ser en linje ud?
Engelsk
Hvad betyder book?
Hvad betyder blue?
Hvad betyder smile?
Eksempel på svar
Hvem er du?
Eleverne skal skrive en bog om sig selv. De kan fortælle hvad de hedder, hvor gamle de er, hvor de bor, hvad deres forældre hedder, hvad de laver i fritiden, hvordan de kommer i skole etc. Eleverne kommer til at arbejde kreativt med præsentation, ordklasser, bøjninger og tekstfremstilling, samtidig med at de bevæger sig rundt og tager billeder.
Opgaven kan også laves som en makkeropgave hvor eleverne skal interviewe hinanden.
Du kan stille krav om, hvad der skal fortælles om og eventuelt sætte min/max antal sider på.