Guide til banebooking i skytteforeninger

Er din skytteforening på udkig efter en måde, hvorpå I kan håndtere banebookinger, så I ved, hvor mange og måske hvem, der ønsker at bruge jeres bane en træningsaften? Her er DGIs forslag til processen.

Kunne din skytteforening godt bruge hjælp til håndtere bookningen af skydebanen? Så skal I måske overveje et banebookingsystem.

Banebooking er særdeles brugbart værktøj for foreningen, der er med til at skabe over, hvem og hvor mange der ønsker at benytte sig af jeres baner.

Der er flere mulige løsninger, og hvad der er bedst for netop din forening, kommer blandt andet an på, om foreningen i forvejen bruger et bestemt administrationssystem:

Hvis din forening allerede anvender et administrationssystem

Bruger I allerede et særligt system i din forening, bør du undersøge, om der i jeres nuværende administrationssystem kan gøres brug af banebookinger. Det kan lade sig gøre i en række systemer, det gælder eksempelvis:

  • Skyttecentret: Her kan funktionerne 'banevagter' og 'foreningskalender' anvendes til booking af baner.
  • En række gængse foreningsadministrationssystemer kan levere holdtræning i deres web- og app funktioner. DGI har undersøgt en række administrationssystemer, der kan bruges af forskellige idrætter. Find listen over systemer her. 

Hvis din forening benytter et administrationssystem uden mulighed for banebooking

Hvis jeres nuværende administrationssystem ikke tilbyder mulighed for banebooking, kan I anvende DGIs program Skydetilmelding til booking af baner.

Programmet er gratis tilgængeligt for medlemsforeninger under DGI. Du kender måske allerede programmet, fra når du eksempelvis booker en tid til Jyllandsstævnet eller andre stævner.

Hvis din forening ikke benytter sig af et digitalt system i dag

Hvis din forening slet ikke benytter et digital administrationssystem, kan I også anvende DGIs program Skydetilmelding. Det er webbaseret og kræver ikke andet end et DGI-login, som du let kan oprette.

OBS: Hvis din forening går med tanker om at få implementeret et digitalt administrationssystem, anbefaler vi, at I tager højde for en række faktorer. Eksempelvis: Er der brug for, at systemet også skal kunne håndtere SKV, regnskab eller medlemsindberetninger?

Når I vælger et system, bør I tænke langsigtet og vælge et system, I vil være glade for i mange år frem over, så I er fri for at skifte.

Vi har samlet en række anbefalinger og systemer som du kan finde mere inspiration i. Oversigten finder du her.