Bliv klogere på padlen: Kanoens motorrum
Kanopadler adskiller sig blandt andet fra kajakpagajer ved det lodrette blad. Lær mere om padlen her.
Padlen er - i samarbejde med roerens råstyrke - den motor, der driver kanoen fremad. I modsætning til pagajer, som bruges i kajakker, har kanopadlen et lodret blad.
“Det vigtigste at være opmærksom på, når du anskaffer dig en kanopaddel er, at du ikke får den i et materiale, som er for tungt,” siger Bjørn Thomsen, der er instruktør og havkajakvejleder hos DGI.
Kanopadlen anvendes som regel lodret, og derfor har den ikke asymmetriske blade, som for eksempel kajakpagajer har det. Samtidig adskiller kanopadlen sig fra kajakpagajerne ved, at den kun har et blad i den ene ende og et håndtag i den anden ende. Håndtaget giver god kontrol med bladet, og giver det en vinkel i vandet som gør, at padlen let kan drejes.
Padlens og roerens størrelse hænger sammen
Bladene på kanopadlen fås i flere størrelser alt afhængig af, hvem roeren er, og hvad den skal bruges til. Skal padlen for eksempel bruges af et barn og ikke af en voksen, vil padlen være mindre. Der fås også specielle padler, hvis de skal bruges til langtur eller White Water, hvor der er stærk strøm.
I dag arbejder du med kortere og mere effektive tag, når du ror i kano. Derfor giver det også god mening at have en kortere og lidt lettere paddel
Bjørn Thomsen, instruktør og havkajakvejleder hos DGI
Jo større bladet er, jo større vil roerens kraftoverførsel og kontrol til padlen være. Omvendt vil kanopadler med store blade også belaste muskler og led mere, og derfor vil roeren hurtigere blive udmattet.
“Generelt er tendensen inden for padler til almindelig kanosejlads, at padlen bliver en lille smule kortere. I gamle dage var det sådan, at kanopadlen skulle nå næsten helt op til under hagen, når du stillede den ved siden af dig. Men i dag vælger du en paddel, som er kortere end det,” siger Bjørn Thomsen.
Det skal du vide om kanopadlen
At padlen generelt bliver kortere hænger godt sammen med den måde, du arbejder med kanopadling på i dag, fortæller Bjørn Thomsen.
“I dag arbejder du med kortere og mere effektive tag, når du ror i kano. Derfor giver det også god mening at have en kortere og lidt lettere paddel,” siger han.
Det er ifølge Bjørn Thomsen altid en god idé at have en reservepaddel i kanoen, hvis du skulle tabe, forlægge eller brække din paddel.
“Hvis du sidder to personer i kanoen med hver sin paddel, og den ene mister sin paddel, så er du frygteligt meget på den, hvis du ikke har en reserve. For hvis du ikke er en rutineret solopadler, så bliver det svært at få kanoen til at bevæge sig fremad med kun én paddel,” siger Bjørn Thomsen.
Om kanopadlen
Kanopadlen produceres både i træ, glasfiber og kulfiber. Nogle gange består padlen af en kombination af materialer med et skaft af aluminium og blad af plastik.
Vægt: 700-1000 gram.
Længder: 110-170 cm.
Bladlængder: 48-53 cm.
Bladbredder: 17-21 cm.