Makkerredning i kajak: Sådan laver du redninger i koldt vand
Koldt vand køler op til 30 gange hurtigere end kold luft, og derfor er det vigtigt hurtigt at kunne redde sin makker op af det kolde vand.
Koldt vand køler op til 30 gange hurtigere end kold luft, og derfor kan det hurtigt udvikle sig til at blive en kritisk situation, hvis du ikke handler hurtigt, når din romakker er kæntret i det kolde vand.
“Det vigtigste at huske på, når du laver makkerredninger i koldt vand, er, at det handler om at få den kæntrede roer hurtigst muligt op af vandet. Ofte springer du de første led ved en redningsteknik delvist over, hvis du redder fra koldt vand, fordi det bare handler om at få ham op af vandet,” siger Bjørn Thomsen, der er instruktør og havkajakvejleder hos DGI.
Der findes forskellige metoder, som kan bruges til at lave makkerredninger i koldt vand. Her vil der blive gennemgået tre forskellige redningsmetoder, som alle kan bruges i koldt vand. For alle tre teknikker gælder det, at den kæntrede roer skal reddes hurtigst muligt op af det kolde vand - også inden kajakken tømmes, og roeren kan vende tilbage til egen kajak.
Det vigtigste at huske på, når du laver makkerredninger i koldt vand, er, at det handler om at få den kæntrede roer hurtigst muligt op af vandet
Bjørn Thomsen, DGI instruktør og havkajakvejleder
Redning med roer på agterdæk og kajakker parallelt
Ved en makkerredning med roer på agterdæk med kajakkerne parallelt er første skridt, at den kæntrede roer stiger kontrolleret ud af sin kajak og gør opmærksom på, at han er kæntret. Her er det vigtigt hele tiden at have fat i både kajak og pagaj.
Den kæntrede roer vender din kajak retvendt og sørger for at få sig placeret om på den modsatte side af redderen. Den kæntrede roer lægger sig op på redderens agterdæk, mens redderen tømmer kajakken. Herefter lægges den kæntredes kajak tilbage langs redderens kajak uden at vende den modsat. Nu kan den kæntrede roer dreje sig rundt på redderens kajak og få benene ned i egen kajak, inden han sætter sig op og får monteret skørt.
De tre redningsmetoder egner sig alle til situationer, hvor tid er vigtig, og derfor bruges de ofte ved vinterroning i koldt vand. Vær opmærksom på, at redningsmetoderne alle kræver kræfter hos den kæntrede roer, som skal kravle op, fordi det ikke er muligt at bruge Heel Hook.
Redning med roer på agterdæk og kajak over fordæk
Denne redningsmetode adskiller sig fra den forrige ved, at den kæntrede roers kajak ligger på tværs henover redderens kajak, mens han kravler op i den. Ved makkerredning med roer på agterdæk og kajak over fordæk er de første dele af proceduren de samme: Der foretages kontrolleret udstigning, gøres opmærksom på kæntring, og kajakken vendes rigtigt.
Den kæntrede roer lægger sig op på redderens agterdæk, mens redderen tømmer kajakken. Derefter trækker redderen kajakken op over sin egen, så cockpittet er hen over hans kajak. Nu kan den kæntrede roer forsigtigt kravle hen over redderen, stige ned i sin egen kajak og montere skørtet. Herfra kan redderen så skubbe kajakken roligt og kontrolleret ned.
Ved denne redningsmetode skal du være opmærksom på, at det kan føles usikkert at kravle over i sin egen kajak i så høj en position. Samtidig kan metoden være hård ved redders skørt, og du skal især passe på skader, hvis kajakken har ror.
Redning med cowboyopstigning
Ved makkerredning med cowboyopstigning bliver den kæntrede roer reddet op hurtigst muligt efter tømning, uden først at lægge kajakken ned langs siden. Her er de første dele af proceduren magen til de to foregående. Når den kæntrede roer har gjort opmærksom på sin kæntring og vendt sin kajak rigtigt, skal han sørge for at få sig placeret om på modsatte side i forhold til redderen.
Redderen tømmer kajakken og holder herefter godt fast i den kæntrede kajaks dæksliner, inden den kæntrede roer kravler op. Her er det vigtigt at sikre sig, at den kæntrede roer får sig sat rigtigt, får skørt på og pagaj i hænderne, inden han skubbes roligt og kontrolleret tilbage i vandet.
Ved denne redningsmetode skal du desuden være opmærksom på, at der er risiko for ny kæntring, når kajakken skubbes ned i vandet.