Havkajaksymposium for kvinder: Lige køn lærer ofte bedst

Lær om alt fra teknik og redningsøvelser til påklædning og komfort i kuldegrader til Vinter Havkajaksymposium. Kurset er kun for kvinder - og det giver god mening, lyder det fra ekspert.

Man kvinder sætter sig selv mere i spil på rene kvinde-hold. Foto: Moment Fotografi

I maj i år stod 62-årige Karin Levinsen over for det urolige, britiske vand, da hun deltog i et kajakkursus i Wales. Hun var afsted sammen med tre mænd fra hendes lokale kajakklub i Roskilde, hvor hun også er instruktør. Her stod de ud i krævende vandforhold, der blev skabt af det kraftige tidevand, og da de nåede ud til tidevandsstrømmen, mærkede hun, hvordan hun og de mandlige klubfæller greb situationen helt forskelligt an:

Mens hun sad I kajakken og overvejede situationen i læ af en klippe, tonsede de bare ud i vandet og gav sig i kast med det.

"De havde det meget tydeligt sådan, at de skulle bare ud og i gang, hvorimod jeg lige skulle sidde og se vandet lidt an på forhånd," siger Karin Levinsen om oplevelsen i dag.

Det er jo ikke alle kroppe, der kan lave det samme i en kajak. Og der har jeg lært om mig selv, at jeg ikke nødvendigvis skal kunne det samme som de store og stærke mænd

Karin Levinsen, havkajakroer og -instruktør

Hun har flere gange været på workshops målrettet kvinder, og her har hun oplevet, at hun langt fra er den eneste, der har det sådan. Hun er derfor fortaler for et koncept, hvor kvinder lærer med kvinder. For det handler ikke om køn som en særskilt faktor - for hende handler det i stedet om, at kvinder langt hen ad vejen er enige om, hvordan de lærer bedst.

"Jeg har i nogle sammenhænge oplevet, at jeg har svært at tage plads, når der er mænd til stede i læringssituationer. Her kan jeg hurtigt blive tilbageholdende," siger Karin Levinsen og fortsætter:

Om Havkajaksymposium for kvinder

Årets Vinter Havkajaksymposium byder på både teoretiske og praktiske indlæg, hvor du vil komme omkring emner som hypertomi, redninger, vandtilvænning, udstyr, påklædning og let førstehjælp.

På den måde får du mulighed for at få erfaring med at opholde dig på vandet i vintermånederne.

Arrangementet finder sted den 25. til den 27. november på Idrætshøjskolen Bosei i Præstø

"Men jeg har oplevet på de kvinde-workshops, jeg har været med på, at der har været et læringsrum, som har givet plads til ro og langsomhed. Og hvor der samtidig har været fokus på, at der er nogle kropslige forskelligheder mellem kønnene. Det er jo ikke alle kroppe, der kan lave det samme i en kajak. Og der har jeg lært om mig selv, at jeg ikke nødvendigvis skal kunne det samme som de store og stærke mænd. I stedet kan jeg lære nogle andre værktøjer til at kunne begå mig i det samme kajakmiljø, og det har de her kvinde-hold givet mig plads til at finde ud af, så jeg i dag har stor glæde af at træne med rokammerater af begge køn."

Vinter Havkajaksymposium for kvinder

Netop kvinders læringsmiljø er i fokus, når DGI for første gang afholder et Vinter Havkajaksymposium kun for kvinder. Her bliver der mulighed for at lære alt, hvad der er værd at vide om at ro havkajak om vinteren. For det kan man nemlig sagtens, selvom mange er tilbøjelige til at lade kajakken gå i hi i takt med, at temperaturen falder,fortæller Susanne Jensen, der er en af de i alt fire undervisere til symposiumet:

"De fleste hold foregår om sommeren, når vandet er dejligt varmt. Og så er der mange mennesker, som stopper med at ro, når vi når efteråret. Men vi vil gerne lære de deltagende, at man godt under trygge rammer kan komme ud og ro, selvom det er vinter og koldt," siger hun.

Til arrangementet vil det være fokus på alt fra teknik og redningsøvelser til at lære om relevant påklædning og komfort på stranden, selvom man er ude i de kolde grader.

Mange synes, at de får prøvet sig selv mere af, når de kun er sammen med andre kvinder

Poulette Topsøe-Jensen, underviser på havkajaksymposium for kvinder

"Men samtidig forventer vi også, at det bliver et meget socialt arrangement, hvor der vil være en masse erfaringsudveksling," siger Susanne Jensen.

Paulette Topsøe-Jensen er en af de andre undervisere, og hun har meget erfaring med at afholde arrangementer, der er målrettet kvinder. Og selvom det ikke er alle kvinder, der har et behov for at modtage kønsspecifik undervisning, oplever hun, at mange er positive omkring konceptet.

"Mange synes, at de får prøvet sig selv mere af, når de kun er sammen med andre kvinder. Dels er der nogle helt praktiske ting i den her situation, som kvinder har mere vanskeligt ved i forhold til mænd. Blandt andet at tisse, når man er ude om vinteren - hvor det er forholdsvist nemt for mænd, så er det det ikke for kvinder, når de først er i tørdragten," siger Paulette Topsøe-Jensen og fortsætter:

"Men samtidig har kvinder og mænd også forskellige præferencer for den måde, de lærer på. Jeg har som underviser ofte oplevet, at kvinder gerne vil have alting meget grundigt vist og forklaret, inden de går ud og prøver tingene af, hvorimod mænd gerne bare vil kaste sig ud i tingene og prøve det af selv."

Kvinder og mænd lærer forskelligt

Ifølge forfatter og lektor i dansk og psykologi Ann Elisabeth Knudsen giver det rigtig god mening at målrette undervisning og workshops specifikt til køn. Hun fortæller også, at kvinder og mænd i udgangspunktet lærer forskelligt, og at man ved at målrette undervisningen til kvinder, er med til at fostre deres læringsmiljø.

Kvinder har et indre kaosberedskab, hvilket skyldes en forskel i hjernekonstruktionen og sikkert også noget kulturelt

Ann Elisabeth Knudsen, lektor i dansk og psykologi

"Kvinder har et indre kaosberedskab, hvilket skyldes en forskel i hjernekonstruktionen og sikkert også noget kulturelt. Det betyder, at kvinder ikke kan lade være med at forudse alle mulige katastrofer og ting, der potentielt kan gå galt," siger Ann Elisabeth Knudsen og fortsætter:

"De tænker ofte tanker som 'hvad nu hvis' og 'men dét kunne også gå galt'. Kvinder har generelt et stort behov for at forberede sig på ting, inden vi går i gang med dem, hvor mænd mere holder fokus på sagens kerne og lukker af for det følelsesmæssige. De går bare i gang, og hvis det kikser, så tager de stilling til det til den tid," siger Ann Elisabeth Knudsen.

Og der er fordele og ulemper ved begge dele, siger hun. For mens mænd ofte kommer hurtigere i gang end kvinder, kan det også være en fordel at have overvejet mange scenarier på forhånd.

"I mange sammenhænge vil det kunne forudgribe nogle former for fejltagelser og katastrofer. Selvfølgelig tager det tid at tænke på den måde, hvilket ind imellem kan være frustrerende, men det betyder bare ofte også, at planlægningen bliver bedre, fordi der på forhånd er tænkt på de situationer, man kan komme ud i," siger Ann Elisabeth Knudsen.

Accept gav selvtillid

Karin Levinsen mener, at debatten om køn og læring ofte kommer til at handle om det forkerte. Hun er nået langt i sin kajak-karriere, og det er blandt andet takket være de kvinde-hold, hun har været en del af.

"Jeg har accepteret, at jeg har et behov for at se noget demonstreret, før jeg selv har lyst til at komme ud af min comfort zone og gøre det selv," siger Karin Levinsen og fortsætter:

"Og udover at have fået selvtillid ved at acceptere, at jeg ikke er dårligere, fordi jeg gør nogle ting anderledes, har jeg fået et sprog, så jeg kan tale om det på en konstruktiv måde, som ikke handler om de forskellige køn, men i stedet handler om de forskellige måder at lære på."