8 tip til trænere for sårbare børn

Knald på øvelserne og faglig viden hjælper trænere til at tackle vilde børn

Drengen taber bolden i en dribling. Han suser retur mod eget mål for at generobre bolden, men temperamentet koger over undervejs og går lidt hårdt til modspilleren med bolden i tilbageløbet.

En hjælpetræner går roligt hen til ham og beder drengen sætte sig ud på bænken et øjeblik. Hun følger ham ud af banen og siger ’om lidt skifter du plads med målmanden’. 

Tre minutter senere er vreden i ham dampet så meget af, at han igen kan gå ind på håndboldbanen og genoptage spillet.

Man skal have god ro i sig selv og være villig til at sparre med andre trænere om de vilde børn

Lise-Lotte Gregersen, træner for New Kidz i Dronninglund Håndbold

Målet er at få børnene til at lykkes

I andre øvelser forsvinder to drenge ind i hver deres verden, en leg balancerer på kanten af et håndgemæng og de 21 børn på banen kæmper med at holde koncentrationen samlet om træner Lise-Lotte Gregersens forklaring om den næste øvelse.

De fleste børn på New Kidz-holdet i Dronninglund Håndbold har en form for adfærdsforstyrrelser som ADHD, ADD og autisme. Andre har sociale udfordringer i skolen og derhjemme.

”At planlægge en træning og en skoletime handler om det samme: At gå ind i det almengyldige. Hvordan får jeg børnene til at lykkes. Det er min kerneopgave,” siger hun, som både er håndboldtræner og erfaren lærer på Dronninglund Skole.

Læs også: Sådan skaber din klub tilbud til sårbare børn

Bevar roen i dig selv som træner

Lise-Lotte Gregersen erkender, at det ligefrem kan være en forudsætning for en træner at have en faglig viden om den gruppe af gruppebørn, som Lenette Dencker fra klubbens bestyrelsen kalder dem.

”Det vil hjælpe træneren også at være lærer eller pædagog, der er vant til at udvikle den struktur, de børn behøver til træning. De har også en indsigt i, hvordan relationer mellem børn fungerer,” siger hun.

Èn ting enhver træner skal kunne magte ved at træne en gruppe sårbare børn, er deres umiddelbare reaktioner.

”Der er kontant afregning med det samme. Så man skal have god ro i sig selv, være villig til at sparre med andre trænere eller hjælpetrænere, og have lysten til bare at klø på,« understreger hun.

Tænk på de otte elementer i træningen

Lise-Lotte Gregersen har mange års erfaringer bag sig som både håndboldtræner og lærer i Dronninglund.

Ud fra dem peger hun på elementer, der bør høre med i en træning for sårbare børn som dem på Next Kidz:

  • at der er et højt aktivitetsniveau
  • indlæg hyppige drikkepauser
  • opstil så få regler som muligt
  • undgå øvelser med kødannelser
  • giv korte instruktioner af øvelser og gentag dem
  • bevar den samme struktur til hver træning
  • pas på de yngste og stimulér de ældste
  • lav struktur med leg i starten, øvelser i midten, en kort kamp mod slutningen og udskåret frugt efter endt træning