Få flere frivillige
3 ud af 10 voksne danskere udfører frivilligt arbejde under en eller anden form - som medhjælpere, ledere, trænere eller med praktiske opgaver. Men hvordan får vi flere med?
3 ud af 10 voksne danskere udfører frivilligt arbejde under en eller anden form - som medhjælpere, ledere, trænere eller med praktiske opgaver. Men hvordan får vi flere med?
Visionen er det, bestyrelsen hele tiden arbejder hen imod.
Visionen er:
Visionen er det man tager bestik efter ved hvert bestyrelsesmøde: Det er det vi arbejder for!
Hvis ikke foreningen har en vision skal den skabes sammen med medlemmerne.
Mere om arbejdet med visioner og Drømmen om alle tiders forening.
Planlægning: Hvis bestyrelsen skal have medlemmerne til at være frivillige, skal de vide, hvilke opgaver de gerne vil have løst.
Udarbejd sammen med medlemmerne en detaljeret beskrivelse af hvilke opgaver, der er i forbindelse med
Husk at give medlemmerne indflydelse på opgaverne og at evaluere og notere erfaringer til næste gang.
Organisering: Hvordan organiserer bestyrelsen bedst de frivillige i selvkørende udvalg, teams, arbejdsgrupper mv., så det også bliver tydeligt for alle, hvem der har ansvar for hvad?
Det er essentielt, at bestyrelsen har tid til at være kontaktpersoner eller coaches for de frivillige grupper og at have tid til at høre på deres ideer og involvere dem i foreningens udvikling. Derfor er det også en overvejelse: Hvor mange bestyrelsesmedlemmer skal der være og hvilke roller har de?
Foreningens frivillige skal føle, at bestyrelsen har styr på tingene og har overskud til at være der for de frivillige – gerne sætte krav, men også kunne give positiv feedback og skabe sammenhæng.
Foreningens værdier kan beskrives med enkle vigtige ord, men det kan også gøres med en fortælling eller via billeder.
Værdier bliver også afspejlet i foreningens regler og politikker – f.eks. i samværspolitikken eller i Facebookpolitikken. Værdier kan desuden bruges til at vurdere om konkrete handlinger i foreningen holder vand.
Værdierne er vigtige, når nye medlemmer og nye frivillige skal orientere sig i, hvad foreningen står for.
Kulturen er de levede værdier fx.:
Bestyrelsen skal gå forrest med at skabe god stemning, kvalitet og gejst i foreningen, hvor der satses på, at medlemmerne gerne vil være sammen om andet end idræt. Det har stor betydning for motivationen til at gøre noget for foreningen som frivillig
Fra formel til reel indflydelse: Bestyrelsen skal bruge alle muligheder for at få medlemmerne i tale og høre deres mening til:
På den måde bliver det tydeligere, hvem de potentielt nye ansvarspersoner er.
Det er vigtigt at en bestyrelse giver de frivillige autonomi til at præge opgaver og løsningerne. Det giver fremdrift og er tilfredsstillelse for de frivillige.
Det er vigtigt kontinuerligt at formidle foreningens gode historier og tiltag på en strategisk god måde – både internt og eksternt i tale, skrift og ikke mindst billeder.
Effektfuld kommunikation internt og til omverdenen er vigtig for at blive set og hørt.
Hjemmesiden er information om alle detaljer i foreningen, indbydende og altid opdateret. Få foreningens navn, logo og vision gjort kendt.
Følgende typer af kommunikation har positiv effekt på frivillighed i foreningen:
Formelle møder: Her kommer man for at lære eller flytte noget.
Aktivitetsstedet, dvs. hallen, gymnastiksalen, banen og tilhørende omklædningsrum skal have den rette størrelse, lys og indretning.
Det gælder også mødelokaler i fornuftig størrelse med gode møbler til både siddende og stående møder, tavle, AV-udstyr mv.
De uformelle møder: Her kommer man for aktiviteten, men møder andre medlemmer før eller bagefter.
Altså en god indretning af et centralt beliggende sted, hvor man kan købe noget at spise og drikke, men hvor det også er indrettet hyggeligt og komfortabelt med gode møbler, storskærm, hyggekroge, bordfodbold, indsigt til idrætsaktiviteten og gerne med præg fra de foreninger, der bruger stedet. Det kan være billeder, pokalskabe, faner mv.
Sociale møder: Der skal også være plads og indretning i faciliteten til at holde fællesspisninger, foredrag, fester, juleafslutninger, holdmøder osv. Planlagte sociale arrangementer, hvor medlemmerne kan mødes på tværs i foreningen.
Gode faciliteter til aktivitet og omklædning, men i høj grad også til effektive møder og uforpligtende, sociale sammenkomster med andre medlemmer betyder noget for, at medlemmer føler de hører til. Det øger motivationen til at gøre en indsats i foreningen på daglig basis og på længere sigt.
”Motivation er en indre tilstand, som er et resultat af en række faktorer, der har haft en positiv emotionel effekt på individet.”
Hein, 2019
Medlemmerne bliver motiveret forskelligt af frivilligt arbejde.
Bestyrelsen skal kende medlemmerne og kende de motivationsfaktorer, der skal bruges overfor de enkelte. Desuden er det vigtigt at arbejde med at give de mest motiverede frivillige mere ansvar med tiden.
Hvem er de bedste i bestyrelsen til at spørge medlemmerne på rette tidspunkt til den rette opgave?
Jo flere, der er frivillige i lang tid, jo flere frivillige bliver man i foreningen.
Så det er vigtigt for bestyrelsen at have fuld fokus på at klæde frivillige på til opgaven, give dem jævnlig feedback og anerkendelse samt sørge for, at de frivillige får indflydelse på opgaverne. Desuden er det vigtigt at de frivillige bliver uddannet.
Læs mere: Sådan plejer I jeres frivillige.