Sådan skaber du idrætsmiljøer, der rummer alle børn

Overvej, hvordan du som instruktør kan byde alle børn uanset baggrund, niveau og motivation velkommen i foreningslivet.

Hvordan byder du og din forening velkommen til nye medlemmer?

Den gode velkomst har stor betydning for, om de nye medlemmer kommer igen efter deres første møde med foreningslivet. Det er derfor vigtigt at give et godt førstehåndsindtryk og en god velkomst til alle børn uanset hvilken baggrund, niveau eller udfordringer, de har. Men det kræver et stykke arbejde - især fra dig som instruktør.

Her kan du læse endnu mere om, hvordan du kan sikre motiverende børneidræt og den gode velkomst ind i foreningslivet.

Husk hvor børnene kommer fra

60 ukrainske børn fra Samsøgades Skole blev i efteråret budt velkommen og introduceret til foreningslivet gennem to bevægelsesdage arrangeret i et samarbejde mellem Samsøgades Skole og DGI Østjylland. Børnene fik lov at prøve at dyrke idræt sammen med andre — en helt anden måde at dyrke idræt på end i deres hjemland.

”De er så vant til, at sport er individuelt. Hvis du går til noget i Ukraine, så er det solo-sport, som skøjteløb eller kickboksning. Så tanken er at vise dem foreningslivet, og vise at det at gå til noget ikke behøver betyde, at du skal være den bedste, men bare være en del af et fællesskab," fortæller Maria Danaa Egeberg, lærer for modtagerklassen med de yngste børn. 

Bevægelsesdagene tog udgangspunkt i at introducere børnene til nogle af de sportsgrene, som man I Danmark dyrker som holdaktiviteter. Første bevægelsesdag tog udgangspunkt i basketball, og anden gang blev børnene sluppet fri i springhallen.

Byt lange forklaringer ud med kongens efterfølger

DGI-instruktørerne Christoffer Kjeldgaard Ilsø og Rikke Rask var ansvarlige for én af de to bevægelsesdage for Samsøgades skoles ukrainske børn. Dagen foregik i Lyseng Idrætscenter, hvor klasserne på skift skulle prøve kræfter med gymnastik.

De to instruktører havde især fokus på, at man sagtens kan kommunikere med hinanden på andre måder end gennem det talte sprog. Du kan løbe, hoppe, råbe og bevæge kroppen, uanset hvilket sprog, du taler.

Forklaringer og regler var i springhallen byttet ud med farvede piktogrammer og kongens efterfølger. Christoffer Kjeldgaard og Rikke Rask sørgede for, at øvelserne var simple pga. sprogbarrieren mellem børnene og dem.

"Vi løftede de små rundt i en baglæns salto, hvilket gav de fleste et kæmpe sug i maven. Og derudover legede vi en råbeleg, hvilket også var en stor succes," forklarer Christoffer Kjeldgaard Ilsø.

Måden du som træner sætter rammen og formidler på, samt dit valg af øvelser, er afgørende for, at børnene oplever at blive lige delt mødt og udfordret på det niveau, de er på.

Skab et trygt rum og tag dig selv med ind i det

At skabe et rum, hvor alle føler sig set, hørt og anerkendt, kræver overvejelse og forberedelse fra dig, som instruktør. Herunder er måden du byder velkommen på vigtig.

Til bevægelsesdag i gymnastiksalen sørgede Rikke Rask og Christoffer Kjeldgaard for at samle alle børnene til en fælles start. Det har stor betydning, at du når at se alle i øjnene og på den måde skaber et fælles rum, hvor alle tuner ind på dagens træning. Det er for eksempel et godt redskab at starte med at forklare, hvorfor I laver de øvelser, I gør.

En anden måde at sikre det trygge rum, er at bringe sig selv i spil som aktiv rollemodel.

”Tag dig selv med ind i legen. Vis børnene, at det er okay at lege, og at det ikke er akavet eller pinligt,” forklarer Rikke Rask.

Vi kan og skal mødes om idræt og bevægelse - også selvom vi ikke nødvendigvis snakker samme sprog. Vi er i DGI Østjylland altid klar på at snakke med dig, om hvordan du bedst skaber et motiverende og rummeligt idrætsmiljø. Find inspiration i artiklens gode råd, lav en plan, vis, at du vil børnene og bring dig selv i spil — så er du allerede kommet langt.