Åbent hus får flere unge og gamle til bordtennisbordet

Hvert år afholder DGI Bordtennis i samarbejde med Bordtennis Danmark en landsdækkende åbent hus-kampagne, der igen i år har givet de deltagende klubber nye medlemmer. I uge 35 er der fokus på ungdomsspillere, mens 60+’erne er i fokus i uge 37.

Igen i år har rekord mange foreninger deltaget i åbent hus-arrangementerne.
Og det er der god grund til. Arrangementerne er nemlig med til at sikre flere medlemmer i bordtennisklubberne.
Sidste år fik uge 35 klubberne i snit 3 nye medlemmer og 60+ 6 nye. Det er omregnet 105 nye ungdomsspillere og 324 60+’ere.

I åbent hus-ugerne inviterer lokale foreninger uøvede og erfarne til at komme og prøve kræfter ved bordtennisbordet.

”Vi oplever stærk interesse fra foreningerne, fordi det er let at gå til. Uge 35 er en god anledning til at starte op på træningen efter ferien, hvis man ikke allerede er startet. Samtidig er det nu efterhånden i klubbernes bevidsthed, og vi har også et godt datagrundlag for, at det giver pote.” udtaler Henrik Møller, konsulent med ansvar for Bordtennis i DGI.

I år deltog 35 foreninger i uge 35 med henblik på at opnå flere ungdomsmedlemmer. I uge 37 deltog hele 53 foreninger i håb om at tiltrække flere seniorer. 
Begge var flere end sidste år, hvor henholdsvis 32 og 44 foreninger deltog.
Og deltagelsen har været en succes. Alle de deltagende klubber, på nær én enkelt klub, svarer i en spørgeskemaundersøgelse, at de har intentioner om at deltage igen næste år. 

”Vi har endda fået henvendelser fra klubber som ikke deltog i år, da de fik så mange nye medlemmer sidste år, at de har pladsproblemer – så det er jo lækkert.” fortæller Henrik Møller.

Igen I år ser åbent hus-arrangementet ud til at have båret frugt hos foreningerne. Ifølge ovennævnte spørgeundersøgelse har omkring 80 pct. af de besøgende 60+’ere efterfølgende intentioner om at fortsætte i bordtennisklubberne.

Det skal være nemt for foreningerne

Formålet med åbent hus-ugerne er at skabe et lettilgængeligt koncept, som er overskueligt for foreningerne at deltage i. Arrangementerne giver anledning til at invitere nye medlemmer med ind i foreningen. De sikre, at de nye bliver taget godt imod og skaber grobund for et socialt fællesskab i klubberne.

Derfor hjælper vi i DGI med massiv, generel markedsføring. Derudover har vi udarbejdet en række materialer, som kan bruges til at markedsføre konceptet. Jeres forening skal derfor kun skal stå for det praktiske før, under og efter åbent hus-dagen samt den lokale markedsføring.

Er du formand i en bordtennisklub eller forening, der ønsker at være en del af åbent hus-succesen og derved skabe vækst i din klub? Så tilmeld dig uge 35 med fokus på ungdomsspillere eller uge 37 med fokus på 60+'ere allerede nu.