Sådan får mobning de værste vilkår
Trænerens vigtigste opgave er at skabe et inkluderende fællesskab på holdet, siger børnefaglig konsulent.
TEMA OM MOBNING: Trænerens vigtigste opgave er at skabe et inkluderende fællesskab på holdet. For mobning opstår blandt andet, hvis et fællesskab mangler sammenhold. Det giver usikkerhed i den enkelte, og den dynamik skaber grobund for mobning.
Her er foreningslivet faktisk foran på point, fordi man netop er sammen om en aktivitet, som alle synes er sjov og givende. Men når det går galt, skyldes det ofte, at der ikke er skabt rammer om at gøre aktiviteten rar og behagelig for alle deltagere.
Sådan sammenfatter Sanne Lind, børnefaglig konsulent i Børns Vilkår, et af de vigtigste redskaber til at forhindre og tackle mobning.
”Et problematisk eksempel kan være miljøer med en stærk konkurrencekultur: Hvis det kun handler om at vinde eller være bedst, så får du et ekskluderende fællesskab, hvor de børn og unge, som ikke er blandt de dygtigste, vil føle mindreværd,” siger hun.
Et af de vigtigste fokusområder for en træner er derfor at have fokus på resultater og ligeværd for alle børn i gruppen, uanset niveau:
”Husk at rose alle børnene: ’Det kan godt være, du ikke kan det, men så kan du det og det. Det andet skal du nok lære’. Hvis du helt lavpraktisk sørger for at have et kodeks på holdet om, at man taler pænt og kun roser og opmuntrer hinanden, så er man kommet langt. Vi skal gøre hinanden gode, anerkende og heppe på hinanden, uanset om man misser en friløber eller ikke kan lave en salto,” siger Sanne Lind.
Unge trænere skal rustes til opgaven
Ifølge Sanne Lind kan mobning have langvarige konsekvenser for ofrene. Derfor er det vigtigt, at foreninger tager problematikken seriøst.
”Mobning er meget slemt og har rigtig store konsekvenser for børn og unge. Det er noget, der kan forfølge dem resten af livet,” forklarer hun.
Især som ny på et hold er man sårbar, og derfor er faste velkomstprocedurer og buddy-ordninger en god måde at få folk ind i fællesskabet og blive en del af gruppen.
Mange foreninger benytter sig også af unge instruktører og trænere, men her er det vigtigt, at voksne tager styringen og klæder de unge på til at forhindre mobning.
”Det er rigtig godt, at børn kan spejle sig i andre børn og unge, og at de unge trænere på den måde kan vokse med ansvaret for et hold. Men man må ikke tro, at unge teenagere af sig selv kan styre kulturen på et hold af unge, der måske næsten er jævnaldrende, og samtidig være relationsskabende. Det er de kompetente voksne, der har ansvaret og skal hjælpe med at facilitere de rigtige værdier og omgangsmåder i foreningen,” siger Sanne Lind.