Nu kan foreninger få professionel hjælp til kommunikation

Hvordan løfter man kommunikationen i foreninger, der er drevet af frivillige, som brænder mere for deres sport - og mindre for formidlingsopgaverne? DGI tilbyder nu kommunikationshjælp til foreninger for at løfte den vigtige udfordring.

Nu kan foreninger få hjælp til kommunikation. Foto: Lars Holm

To ud af tre foreninger drømmer om at øge synligheden af deres arrangementer, hold og tilbud. De drømmer om en bedre hjemmeside, en stærkere tilstedeværelse på de sociale medier og en styrket kommunikation til medlemmerne.

Læs også: Forening fik team til at løfte kommunikationen - og en helt ny hjemmeside

Men desværre oplever 40 procent af alle idrætsforeninger, at de mangler tid og hænder til at løfte kommunikationsopgaven. Og hver fjerde giver udtryk for, at de mangler kompetencerne samt struktur og organisering af kommunikationsopgaverne, viser en undersøgelse foretaget af Wilke på vegne af DGI.

Derfor tilbyder DGI nu kommunikationshjælp til foreninger i form af kurser og rådgivning eller praktisk hjælp til udførelse, så de kan blive klædt på til at løse netop de udfordringer, som de står over for.

Kommunikation er vigtigere end nogensinde

“Kommunikationsjunglen virker så uoverskuelig, når man ikke kender den. Ofte er de frivillige jo ikke kommunikationsuddannede, men er blot endt i bestyrelsen, fordi de har børn på et hold,” siger Hans Henrik Heming, der er medlem af DGI’s hovedbestyrelse, bestyrelsesmedlem i en basketball-klub på Amager samt medstifter af klubben Copenwater.

Han forklarer, at det er vigtigere end nogensinde at kunne kommunikere stærkt:

“Antallet af kanaler og platforme er jo stærkt stigende, og foreningerne skal kunne skille sig ud for at tiltrække medlemmer,” siger han og fortsætter:

“DGI kan hjælpe foreningerne med at fremstå mere professionelle, så de kan klare sig i konkurrencen med de kommercielle aktører.”

Skræddersyet hjælp

Projektet med kommunikationshjælp startede så småt i DGI Østjylland for to år siden:

“Vi ville prøve at teste den type hjælp af, fordi vi oplevede, at flere foreninger havde udfordringer med deres kommunikation,” siger Flemming Poulsen, der er direktør i DGI Østjylland. Han forklarer, at de lynhurtigt blev bekræftet i, at foreningerne havde et behov, men også, at behovet var meget forskelligt:

“Det har været meget varieret, hvad foreningerne har haft brug for. Det har været alt lige fra strategisk sparring og rådgivning om processer til mere hands on sidemandsoplæring i, hvordan man for eksempel sætter en facebookside op eller laver en god hjemmeside.”

De erfaringer, som man har gjort sig i DGI Østjylland sammen med en større undersøgelse, har været fundamentet for den kommunikationshjælp, som DGI nu tilbyder til alle idrætsforeninger i hele Danmark.

Og selvom projektet er ganske nyt, har 18 foreninger allerede benyttet sig af tilbuddet.