Få rytmen ind i kroppen

Fang rytmen med 3 sjove øvelser til god musik.

Her finder du tips til, hvordan I kan træne rytmesansen. Øvelserne kommer fra Anne Lyager, som er instruktør i blandt andet forældre/barn gymnastik, groove og yoga i Harlev IK.

Denne artikel er en del af vores artikelserie, hvor trænere deler gode råd og øvelser med hinanden. Læs også 8 tips til sæsonstart7 tips til den gode opvarmning eller Sjov hjernegymnastik.

1. Trolde-stopdans

I skal lære at samles i én rytme. Start med en sang, som alle kan bevæge sig eller danse til. Når musikken stopper, fortæller instruktøren hvilken rytmetrold, der er kommet på besøg. Troldene kan gennem en sæson få faste navne, så børnene ved hvilken rytme, der er tale om.

Prøv eksempelvis:

  • Hoppetrolden: hop-hop-stå-hop-hop-stå
  • Klappetrolden: Forskellige rytmer, som børnene skal efterligne, f.eks. 1-2-1-2, slow, slow, quick eller quick, quick, slow)
  • Dansetrolden: vrik eller dans en rytme
  • Trampetrolden: Et skridt frem, klap, et skridt frem, klap
  • Højdetrolde: Hop, hop, klap, hop, hop, klap
  • Svingetrolden: Stå på stedet og lav i samlet rytme armsving/cirkler med armene. Ved at bøje ned i knæ for at holde rytmen, kan man visuelt samle gruppen, så de følger den samlede rytme.

2. Mærk rytmen gennem musik

Vælg musik med en meget tydelig, gennemgående rytme. Start med at klappe en rytme på stedet, og når rytmen er i hænderne hos alle, kan I gå den, trampe den, hoppe den.

Forslag til musiknumre:

  • We will rock you - Queen (1, 1, 2, 1, 1, 2)
  • Hoppesangen - Tine Mynster (1, 1, 2, 1, 1, 2)
  • Tinge linge later - Otto Brandenburg (1, 2, 1, 2)

3. Efteraber

Sæt jer i rundkreds. Peg på et barn ad gangen, der skal slå en rytme an, som resten af holdet efterligner 3-4 gange, så alle kan nå at komme med. Det kan gøres med hænder, fødder, rasleæg, trommer, rytmestave eller hvad der er tilgængeligt.
Det er vigtigt at sætte en ramme for, hvor mange slag, rytmen må indeholde, for at det ikke bliver for kompliceret for gruppen.

"Al rytme er baseret på sang, melodi og bevægelse. Det er vigtigt at have kroppen med, når vi skal lære rytmer, da det er kroppens bevægelse, der er med til at indlære rytmerne."

Anne Lyager