5 tips til at fastholde unge idrætsudøvere

Årets Trænerteam 2018 i DGI er specielt gode til at fastholde de 13- til 16-årige børn og unge - du får deres bedste råd her.

Der er hele 106 gymnaster på juniormixholdet i Ringe Gymnastikforening Foto: Carsten Bundgaard

Juniormixholdet i Ringe Gymnastikforening er de seneste år steget fra 35 til 106 gymnaster. Trænerteamet i Ringe er nemlig gode til at fastholde unge gymnaster – det er blandt andet derfor, de har vundet prisen som Årets Trænerteam i DGI i år.

De fem trænere på juniormixholdet er Josefine Ejlskov, Jonas Olsen, Rasmus Linneberg og brødrene Simon og Jonas Westermann. Deres fornemmeste opgave er at give børn og unge lyst til at dyrke idræt.

”Det vigtigste er, at de skal komme, fordi de har lyst. De skal ikke komme, fordi deres veninde kommer, men fordi de synes, gymnastik er sjovt,” siger Josefine Ejlskov.

106 gymnaster føler sig værdsat

For trænerteamet er det vigtigt, at der tages hånd om alle gymnasterne. For eksempel nørder Simon Westermann helst med de teknisk dygtige, mens Jonas Westerman og Rasmus Linnebjerg er gode til at lære basisteknik fra sig.

”Det er vigtigt, at alle er blevet snakket med og føler sig set til hver eneste træning,” siger Simon Westermann.

Herunder kan du læse trænerteamets fem bedste råd til at fastholde børn og unge i en idræt.

5 tips til at fastholde unge idrætsudøvere:

  • Du skal fange børn og unge på hver deres niveau. Dette gælder både i forhold til det sociale og det sportslige. Derfor er det vigtigt, at man som træner eller trænerteam er i berøring med alle under en træning.
  • Det skal være sjovt at gå til en idræt – leg og læring er lige vigtigt. Sørg for både at planlægge øvelser der udfordrer, og øvelser der er sjove.
  • Du skal som instruktør udstråle glæde ved idrætten - så bliver det også sjovere for udøveren.
  • Du skal være tydelig i din kommunikation i forhold til, hvad målet er for sæsonen, og hvad forventningerne er. På den måde har udøverne et mål, der kan fastholde dem igennem en sæson.
  • Alle udøverene skal have en følelse af at bidrage til noget større. Og de skal vide, at der forventes noget af hver og én.