Virksomheder til Hærvejsløbet: SSAB cykler sig til stærkere kunderelationer
Stålkoncernen SSAB inviterede sidste år udvalgte kunder med til DGI Hærvejsløbet for at styrke forholdet og relationerne. Det blev en så stor succes, at de gør det igen i år.
Alle kan deltage i DGI Hærvejsløbet. Enkeltpersoner, familier, venner, cykelklubber – og virksomheder.
Hvert år stiller hundredvis af deltagere op med et bestemt firmanavn ud for deres startnummer. En af de virksomheder, der sidste år samlede et hold og deltog, er stålkoncernen SSAB, som bruger Hærvejsløbet til at styrke forholdet og relationerne til deres kunder.
Gennem fælles aktiviteter som Hærvejsløbet vil SSAB skabe et stærkere netværk for kunderne, som de både kan bruge til at lave forretning og til at sparre med, fortæller Business Area Manager i SSAB Danmark Niels Erik Rifsdal.
”Ved at vi faciliterer det her netværk, bliver vi selv en naturlig del af det, og det er den rolle, vi gerne vil have. Kunderne føler, at de får mere fra os end bare stålplader. Relationerne vokser også på et personligt plan, så det ikke bare bliver et rendyrket kunde-leverandørforhold,” siger han.
På cykel til kundebesøg
SSAB planlagde et halvårsprojekt med Hærvejsløbet som kulmination. Udvalgte kunder blev inviteret til projektet, og der skulle afholdes to-tre træningssamlinger hos de forskellige kunder i det halve år frem mod løbet. Både for at træne op sammen, netværke og socialisere, men også for at SSAB kunne præsentere nye produkter.
Den helt store plan blev sidste år desværre forpurret af coronarestriktioner, men SSAB nåede dog at prøve konceptet af med en træningssamling hos en kunde i Vejle. Derefter mødtes hele gruppen fredagen inden Hærvejsløbet på Golf Hotel i Viborg og spiste middag sammen, inden 85 kilometer på MTB fra Ulbjerg til Viborg ventede dagen efter.
Det blev en stor succes, fortæller Niels Erik Rifsdal.
”Vi havde en rigtig god dag, og alle kunderne var helt oppe at ringe over det. Alle synes, det var et virkelig godt løb, og at der var god stemning, som bidragede til en super god dag. Vi fik så mange gode tilbagemeldinger på det, at vi tænkte: ”Det gør vi sgu igen i 2022.”
Det styrke relationerne, når SSAB og kunderne bruger tid sammen på andre aktiviteter end arbejde.
Fanger en cykel-trend
Det er ikke nogen ny ting for virksomheder at arbejde med kunderelationer gennem forskellige ikke-arbejdsrelaterede arrangementer og aktiviteter. Men der er en tendens til, at det oftere og oftere sker gennem cykling.
”Vi oplever, at flere i vores branche og kundekreds arbejder med netværkscykling og netværksdage med stor succes. Der er mange cykelinteresserede både hos os selv og blandt kunderne, så vi prøver at fange en trend med motion og cykling og så bruge det på den her måde,” siger Niels Erik Rifsdal.
Han er selv ivrig motionscyklist, og da han tidligere havde haft en god oplevelse til Hærvejsløbet, var det nærliggende at bruge det event som omdrejningspunkt.
”Jeg kørte den lange MTB-tur for tre år siden. Det var en super fin oplevelse, og jeg har kun roser til arrangementet. Jeg var meget imponeret over depotniveauet og kvaliteten i løbsafviklingen, så derfor forslog jeg det, da jeg vidste, at det er et arrangement, vi kan stå på mål for.”
I 2022 deltager SSAB med 20 deltagere og igen på MTB-ruten fra Ulbjerg.