Spørg rigtigt

Stil de rigtige spørgsmål til de rette mennesker og hav motivation i fokus. Det er opskriften, uanset om du ønsker flere frivillige til små eller store opgaver.

Undersøgelser viser, at flertallet af trænere, instruktører, bestyrelsesmedlemmer og hjælpere i foreningen bliver frivillige, fordi nogen har spurgt dem. De, der har meldt sig på foreningens generalforsamling har typisk gjort det af nød eller nødvendighed. 
Engagerede og motiverede kandidater bliver typisk spurgt. Årsagen er, at mange reagerer positivt på at være udpeget og føle sig eftertragtet. 

Gode og dårlige tidspunkter

Vent ikke med at prikke til egnede kandidater til lige før generalforsamlingen eller sæsonstart– spørg året rundt!

Gode tidspunkter:

Spørg, når

  • forældrene lige har set deres børn have en god oplevelse.
  • formanden lige har rost trænere for deres arbejde.
  • foreningen har positiv omtale i pressen.

Dårlige tidspunkter:

Spørg ikke, når

  • du selv er træt af foreningsarbejde. Det smitter.
  • den travle mor i ulvetimen ved fryseren i Netto.
  • når mødet er færdigt, og I er på vej ud af døren.

Den gode anledning

Nye frivillige findes i hverdagen året rundt, der hvor aktiviteterne foregår. 

Foreningens næste træner findes måske blandt:

  • Unge, der altid bliver hængende i klubben efter træning.
  • Unge, der er gode til børn og til at skabe engagement, selv om de ikke er bedst til selve idrætten.
  • Mødre, der altid sidder i hallen til træning. Husk også at spørge dem, der stiller spørgsmål. Det er udtryk for interesse og ikke kritik.
  • Fædre, der altid kører til kampe.

Tip: Bed trænere, holdledere og hjælpetrænere om at hjælpe med at finde frivillige. De kender i forvejen deres hold og personerne omkring det.

Spørg med respekt

At spørge på en anerkendende måde tager sit udgangspunkt i en opfattelse af, at alle

  • kan noget
  • har noget de går og drømmer om
  • kan bidrage positivt, hvis de får plads og opbakning til det

Du skal spørge sådan, at personen

  • oplever ægte interesse for det, han eller hun kan og står for
  • får oplevelse af råderum og indflydelse
  • får lyst til at deltage
  • bliver klogere
  • mærker fokus på det, han eller hun kan
  • får klart indtryk af, hvilken rolle han eller hun skal udfylde
  • hvilket team han eller hun bliver en del af

Overvej forskellige spørgsmålstyper

For at opnå den mest optimale dialog kan du overveje din rolle, når du spørger:

  • Er du detektiven stiller opklarende spørgsmål og får fakta retur. Det kan være: ”Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvorfor?”
  • Er du den opdagelsesrejsende, der stiller undersøgende spørgsmål. Det kan være: ”Hvorfor er der...? Hvordan kan du…? Er der egentlig nogen…? Hvordan tror du de andre…? Hvad tror du jeg tænker, når du..?”
  • Eller er du facilitatoren stiller refleksive spørgsmål og åbner for forskellige indfaldsvinkler og muligheder – måske på sigt. Det kan være: ”Hvis nu…? Hvad så? Kunne du forestille dig…? Tænk på…?”
  • Eller måske er du dommeren, der stiller konfronterende og kontante spørgsmål og får mere bindende svar. Det kan være: ”Vil du gøre det? Hvornår skal det så ske? Hvem gør så hvad? Er det sådan?”

Bestyrelsens mål smitter

Hvis udgangspunktet er, at bestyrelsen ønsker at forny aktiviteten i foreningen og godt kunne tænke sig at have nye instruktører med, er det centralt at stille hypotetiske spørgsmål, det er spørgsmål som:

  • Hvis du skulle have et hold, hvad kunne du så tænke dig, at I skulle lave?
  • Hvis du skulle have et hold, hvilke vilkår vil du så gerne have?
  • Hvis du fik muligheden, er der så noget, der kunne afholde dig fra at gå i gang?
  • Hvad tror du egentlig, at deltagerne vil forvente af dig?