8 gode råd: Sådan stimulerer du børnenes motorik ved træningen

Læs de gode råd om motorik fra vores podcast ’Styrk motorikken: Styrk motorikken: Skab en alsidig børnetræning

Jesper Fries Pedersen fra Svendborg Gymnastikforening lader sine springpiger være med til at bestemme, hvad motorikbanen skal indeholde.

Lyt til podcasten: Styrk motorikken: Lav en alsidig børnetræning.

Podcasten er episode 6 i serien: 6 trin til bedre motorik.

8 gode råd:

  1.  Skab overblik ved at dele træningen i tre dele, som du kan planlægge på forhånd:
    ⦁ Teknisk træning, hvor I gennem leg træner delelementer fra idrætsgrenen.
    ⦁ Motorisk træning, hvor labyrintsansen, følesansen, muskel-ledsansen og balancen stimuleres.
    ⦁ Et par inkluderende, sjove lege.
  2. Opbyg en rutine, så I kommer omkring de tre motoriske grundsanser hver gang. Sæt evt. særligt fokus på én sans hver gang.
    ⦁ Labyrintsansen: Trille, rulle, dreje, vugge, kolbøtter, snurre, fart på, slowmotion. (Hør også podcast 2: Labyrintsansen: Snur, vug og drej)
    ⦁ Følesansen: Massage, trille med bolde på hinanden, mærke forskelligt underlag mv. (Hør også podcast 3: Følesansen: Børn skal mærke verden)
    Muskel-ledsansen: Lad børnene bruge kræfter: Trække, hive, skubbe, løfte, klemme, bøje. (Hør også podcast 4: Muskel-ledsansen: Brug kræfterne)

  3. Når I laver teknisk træning, så prøv at bygge et motorisk element ind. I håndbold kunne det være: Kolbøtte - tre skridt - et hopskud.

  4. Jo yngre børnene er, jo vigtigere er det at stimulere sanserne grundigt og gentage mange gange. Sanserne udvikler sig meget i de første år.

  5. Brug rekvisitter, også gerne nogle, som børnene ikke er vant til. Gode rekvisitter er:
    ⦁ Madrasser/underlag: Trille, dreje, slå kolbøtter, hurtigt ned, hurtigt op.
    ⦁ Bolde/ærteposer: Kaste, gribe, overhånd, underhånd, højre og venstre hånd.
  6. Vær ikke bange for at eksperimentere. Lav en bane med de tilgængelige redskaber, og hvis et element ikke fungerer, så lav det om. Regn med, at børnene skal lære banen at kende og godt kan lide gentagelser.
  7. En motorikbane kan indeholde: Kravle op og ned i ribber, slå kolbøtter eller trille på madrasser, kravle gennem hulahopringe, kravle op på en plint og ned igen, balancere på et tov på jorden, gå fra spand til spand med forskelligt indhold (sten, grankogler mv.) hoppe i stige på forskelige måder osv.
    Prøv at gå banen rundt, løbe rundt, gå to og to med hinanden i hånden, og at føre hinanden, hvor den ene har lukkede øjne.

  8. Brug naturen. Bakker, træer, træstubbe, stammer, sten, bulet underlag osv. giver vældigt gode muligheder for at stimulere sanser og balance.

Du kan abonnere på DGI’s podcasts ’DGI i ørerne’ på iTunes

… eller du kan finde dem i diverse podcast-apps eller på www.dgi.dk/podcast