Sådan skriver du en pressemeddelelse
Har din forening en nyhed eller en god historie? Så gør jer umage for at spidse historien til, før I sender den til pressen. Lær her, hvordan du bygger en god pressemeddelelse op, og se tjeklisten til indhold.
Har din forening en nyhed eller en god historie? Så kan en pressemeddelelse være en løsning til at synliggøre historien for omverdenen. Hagen er blot, at de fleste medier modtager et hav af pressemeddelelser.
Så for at slippe igennem redaktionens nåleøje skal historien skæres til, så den fanger journalistens opmærksomhed. Målet med pressemeddelelsen er at få journalisten til at bringe en omtale af jeres historie.
Lær her, hvordan du bygger en god pressemeddelelse op, og se tjeklisten til indhold.
En A4 side med knivskarpt indhold
En pressemeddelelse fylder typisk én A4 side og indeholder:
- Dato
- Overskrift: En fængende linje, der lokker journalisten - og læsere, lyttere og seere - til at læse mere.
- Indledning: Nyheden eller historien opsummeret på 3 til 5 linjer, som giver et hurtigt overblik over historiens 5 hv'er: hvem, hvad, hvornår, hvorfor og hvordan.
- Brødtekst: Fold historien ud med flere informationer og citater. Opdel gerne teksten i mindre afsnit og sæt små overskrifter over hver.
- Kontaktinformation: Navn, telefonnummer og eventuelt henvisning til hjemmeside. Husk at tjekke at telefonnummeret er korrekt! Og husk, at kontaktpersonen skal være klar til at tage telefonen.
Se vores tips til en god presseside: De fem nyhedskriterier: Har min forening en god nyhed?
Supplér med billeder, links og logo
Du kan også overveje at tilføje:
- Logo
- Links til download af billeder, hvis du særligt har mange og store filer HUSK! Billeder øger dine chancer for, at journalisten vælger din historie, hvis de er af god kvalitet!
- Fakta, gerne i listeform eller en boks med de fakta, der danner baggrund for historien.
Historien ligger i vinklen
Vær direkte og konkret ,og øv dig ved at sige: ”Jeg vil fortælle at… ” ikke: ”Jeg vil fortælle om…”
Eksempel: Jeg vil fortælle, at min forening har fordoblet antallet af medlemmer gennem de sidste tre år. Årsagen er…
Undgå: Jeg vil fortælle om udviklingen i vores medlemstal.
Eksempel: Jeg vil fortælle, at vi holder 10-års jubilæum i vores forening. Det fejrer vi ved vores generalforsamling, hvor vi som noget nyt...
Undgå: Jeg vil fortæller noget om vores generalforsamling.
Og slet så ordene "Jeg vil fortælle, at" - så har du en god indgang til historien.
Skriv til læsere, lyttere og seere
Journalisten er ikke modtageren. Journalisten er gatekeeper og vælger hvad læsere, lyttere og seere skal vide. Derfor skal du ikke fremhæve, hvad du tror journalisten finder interessant, men hvad modtagerne af det pågældende medie finder interessant.
En god case = en god historie
Har du en god case? Så har du ofte en god historie. Derfor er det en god ide at fremhæve, at du har en case, som journalisten kan skrive sin historie over. Hvis du også kan levere billeder af personen, er det ekstra godt.
Eksempel: Foreningen skal holde sommerskole. Spørg forældrene til en af deltagerne, om pressen må kontakte deres barn for at høre, hvorfor han eller hun har valgt at bruge sin sommerferie med denne aktivitet. Og servér kontaktoplysningerne til journalisten.
Eksempel: Foreningen har oplevet et boom i ældre medlemmer. Spørg en eller flere af dem, om pressen må kontakte dem med spørgsmål om, hvorfor de har valgt jeres forening og denne aktivitet. Husk at skrive kontaktoplysninger til journalisten.
Ord er vigtigere end layout
Journalisten vælger din nyhed efter, hvad du skriver - ikke hvordan du sætter pressemeddelelsen op.
Undlad at sætte din tekst op i spalter for at få det til at ligne en artikel. Det irriterer blot, hvis journalisten har brug for at kopiere og genbruge din tekst. Jo nemmere du gør det for journalisten, des større er sandsynligheden for, at du får din historie igennem.
Brug i stedet tid på at gøre din historie så skarp og interessant som mulig.
Send din pressemeddelelse som almindeligt word-dokument – ikke pdf. Du kan evt. medsende begge filer, hvis du har valgt at indsætte de vedhæftede fotos på side to og gerne vil sikre dig, at det hele ikke hopper og danser, når journalisten åbner i den anden ende.