Pressearbejde: Skyd genvej med en tendens

En effektiv vej til at komme i medierne er at fremhæve tendenser. Men hvad er en tendens? Og hvordan kan du dokumentere, at din forening har en? Det lærer du her.

Tendenser er guf for medierne. Men glem alt om fornemmelser. Tal er sandhed. Og statistik er derfor guld, når du skal udlede en tendens og vinkle en historie over for pressen. 

Tal og tendenser

Prøv for eksempel at gennemgå din forenings medlemstal, andel af frivillige, sammensætning af medlemmer og så videre.

Tjek eventuelt udviklingen i jeres forening i forhold til:

  • Antallet af medlemmer
  • Andelen af unge
  • Andelen af ældre
  • Deltagelse ved events
  • Deltagelse ved generalforsamlinger
  • Kønsfordeling i bestyrelser og udvalg

Tendenser i tiden

Jeres historie kan også finde vej til spalterne med en krog til tendenser i tiden. Det kan være:

  • En populær trend (selvforkælelse, kvalitetstid osv.)
  • Et populært emne (stress, livsstilssygdomme eller worklifebalance)
  • Et sæsonrelateret emne (nytårsfortsæt, aktiv ferie eller sommerfest)

Er din forening unik?

Der kan også ligge en god historie i at gå mod en trend. Måske har din forening droppet alle børnehold og bruger nu i stedet ressourcer på at undervise ældre? Måske arbejder I med en atypisk og unik gruppe af medlemmer, for eksempel overvægtige børn, personer med psykiske problemer eller unge stofmisbrugere. Måske har foreningens ledere en overraskende baggrund?

Det overraskende hører under nyhedskriteriet sensation, som er et af de fem nyhedskriterier, som journalisterne vægter gode og dårlige nyheder og historier efter. 

Læs mere: De fem nyhedskriterier: Har min forening en god nyhed?