Transparens

Hvordan skaber I en øget transparens i jeres forening?

Kopi af Good gOVERNANCE (7).png

Udover at man bliver inviteret indenfor i den demokratiske ”deltagelseskultur” i foreningen, er det en forudsætning, at foreningens struktur, beslutningsgange og ansvarsfordeling er til at gennemskue. Transparens (eller gennemsigtighed) dækker over, om man let kan orientere sig i foreningens organisatoriske infrastruktur: hvad er besluttet, hvem har ansvar for hvad, hvad kan jeg få indflydelse på, hvordan gør man osv.

På et helt basalt niveau bør medlemmerne have nem adgang til fyldestgørende information, før vigtige beslutninger skal træffes i foreningen – f.eks. på generalforsamlingen. På et mere generelt niveau handler det om, at ledelsen har et løbende fokus på at være åben og kommunikerende om foreningens retning, beslutningsprocesser og muligheder for at opnå indflydelse.

I forhold til en forenings økonomi og ressourcer er det væsentligt, at de bliver brugt på en transparent og ansvarlig måde. Regnskaber og budgetter kan være svære at gennemskue for mange mennesker, så derfor bør ledelsen gøre sig umage med at præsentere og formidle økonomien på en gennemskuelig måde for medlemmerne.

Beslutninger i foreningens ledelse bør tages ud fra objektive kriterier og ikke baseres på personlige interesser eller fordele som enkelte bestyrelsesmedlemmer evt. ville kunne opnå. Man taler om at undgå interessekonflikter. Hvis f.eks. en forening skal købe et produkt, og et bestyrelsesmedlem har et firma, der byder på at sælge dette produkt til foreningen, så har dette bestyrelsesmedlem en potentiel interessekonflikt. En bestyrelse bør være åben om interessekonflikter, og den som har en potentiel interessekonflikt, bør ikke deltage i en diskussion og en afstemning, som vedrører emnet. Retningslinjer for at undgå interessekonflikter kan f.eks. fremgå af forretningsordenen for bestyrelsen eller udvalget.

Tjek jer selv: Hvor transparente er vi?

  • Har vi tydelige og tilgængelige vedtægter, forretningsordener og kommissioner?

  • Har vi udarbejdet en vision og strategi for foreningen, som er tilgængelige for medlemmerne? 

  • Kommunikerer vi åbent om handleplaner og afgiver vi status for at nå målopfyldelse? 

  • Er referater fra bestyrelsesmøder og generalforsamlinger tilgængelige for medlemmer?

  • Er det nemt at finde ud af hvem der er foreningens ledelse, samt at komme i kontakt med os?

Næste skridt

Vi står klar til at hjælpe lige netop din forening med at optimere, hvor der er behov. Du kan læse meget mere her: 

Book et møde 

Gode råd til bedre foreningskommunikation (dgi.dk)