SoMe-Inspirationsdag for foreninger
Indholdsformaterne ændrer sig. De sociale medier ændrer sig – og det kan være svært at følge udviklingen som frivillig. Denne dag får du fyldt rygsækken med ny inspiration - så din forenings sociale medier bliver toptunet og relevante.
Hvordan er dagen struktureret?
Du møder ind i Hjallerup Idrætscenter, hvor vi står klar til at tage imod dig. Her laver vi en fælles introduktion til rollen som SoMe-ansvarlig i foreningen.
Efter en fælles introduktion vælger du mellem tre forskellige spor. På hvert spor går vi i dybden med en kanal eller et format. Du kommer til at arbejde hands-on, så du får det lærte mellem hænderne. Det er her, hvor rygsækken for alvor bliver fyldt op med nye redskaber til at bruge i foreningen.
Når dit spor er slut, så skal vi speeddate og erfaringsudveksle med hinanden – kort sagt: Netværke mellem jer foreninger. Her tager vi dilemmaer op, som du ønsker sparring på fra andre i lignende roller.
De tre spor, du kan vælge imellem
1) Lær at bruge din mobil til at lave små, korte videoer
Lær at producere små, korte videoer, der fanger opmærksomheden på sociale medier. Vi tager telefonen op af lommen og dykker ned i, hvordan du laver en kort video, der fanger øjet og skaber værdi. Du lærer også at redigere videoen på CapCut – en gratis redigeringsapp, der både findes til telefon og computer.
Workshoppen bliver ledet af den professionelle videograf Kristian Hedegaard, som deler sine bedste tips og tricks til at skabe videoer, der får folk til at stoppe op og se med.
2) Instagram og unge: Sådan engagerer du de unge
Generation Z kan være en udfordrende målgruppe på de sociale medier. Men hvad lykkedes dem, der har succes, egentlig med?
På workshoppen her fokuserer vi på, hvordan din forening kan engagere unge gennem instagram. Vi ser på, hvad der fanger de unges interesse, og hvordan du skaber indhold, der taler til dem. Du får indsigt i de nyeste trends og lærer, hvordan du skaber en stærk tilstedeværelse på platformen.
Vi tager også telefonen op og gennemgår funktionerne på instagram, hvor du får praktiske tips og tricks, så du efter workshoppen selv er klar til at lave indhold til platformen.
3) Facebook og Business Suite: Lær at lave effektive opslag
På workshoppen lærer du at lave opslag på Facebook, der virkelig fanger folks opmærksomhed.
På workshoppen her dykker vi ned i Facebook-platformen og dens udvikling. Du lærer at lave opslag, der taler til følelserne og fanger folks opmærksomhed, så din forening fremadrettet også forbliver relevant.
Vi introducerer dig også for Business Suite – et værktøj, der hjælper dig med at styre og analysere dine facebookaktiviteter. Lær at planlægge dine opslag – og lær, hvordan du kan bruge betalt annoncering til at nå længere ud med dine budskaber.
Forplejning
Der vil være forplejning og drikkevarer i løbet af aftenen.Husk at medbringe:
-
Din telefon fuldt opladet
-
Oplader til din enhed
-
Tænk på forhånd over et kommende opslag, som du skal lave til foreningens sociale medier – og som du kan arbejde med i løbet af aftenen
- Eventuelle dilemmaer eller idéer, du gerne vil have sparring på
Program for den 4. december i Hjallerup
17.30: Velkomst + generel introduktion til rollen som SoMe-ansvarlig i foreningslivet
18.00-18.30: Mad
18.30-20.15: Vælg mellem tre forskellige spor
- Spor 1: Lær at bruge din mobil til at lave små, korte videoer
- Spor 2: Instagram og unge: Sådan engagerer du de unge
- Spor 3: Facebook og Business Suite: Lær at lave effektive opslag
20.15-20.30: Kage og kaffe
20.30-21.00: Speeddating og tak for i aften