Nye regler om almennyttige lotterier på vej

Den 20. marts 2024 er der blevet indgået en politisk aftale, som ændrer på reglerne for almennyttige lotterier og bankoforeninger. Den politiske aftale er den 1. juli 2024 blevet fulgt op af et udkast til et lovforslag (J.nr.2024-3682). Ved udarbejdelsen af udkastet har man særligt haft foreningers afholdelse af lotterier for øje, og forsøgt at lave enklere regler på området, som også tager højde for ’rene’ bankoforeninger, som efter de nuværende regler ikke lovligt har kunnet afholde banko. Det er hensigten, at det fremover skal være muligt at udbyde lotteri indenfor følgende tre grupper:

  • Lotterier, der falder under en bagatelgrænse
  • Almennyttige lotterier
  • Bankospil på det liberaliserede marked

Én af de centrale ændringer på området er, at der fremover skal ske en kategorisering af lotterier afhængigt af hvor meget foreningen årligt omsætter ved afholdelse af lotterier.

1. Lotterier, der falder under bagatelgrænsen

Fremover skal der indføres en bagatelgrænse for lotterier. Hvis foreningens samlede årlige salgssum ved afholdelse af lotterispil er under 15.000 kr., vil foreningen uden tilladelse kunne afholde lotterier, uden at opfylde særlige krav. Der er således heller ikke krav til anvendelsen af overskuddet fra lotteriet.

Der vil ikke blive ført tilsyn med denne type lotterier.

2. Almennyttige lotterier

Hvis den årlige salgssum ved afholdelse af lotterier er på 15.000 kr. eller over, kan foreningerne fortsat afholde almennyttige lotterier, som således er særligt betinget af, at hele overskuddet ved lotteriet doneres til et almennyttigt formål. Foreningen kan få tilladelse til at afholde denne type lotterier, ved at lade sig registrere ved Spillemyndigheden.

De almennyttige lotterier inddeles fremover i følgende grupper: 

  • Årlig salgssum på 15.000 kr. til 200.000 kr. Hele overskuddet skal doneres, men der stilles ikke krav til lotteriets overskudsprocent.
  • Årlig salgssum på 15.000 kr. til 5 mio. kr. Hele overskuddet skal doneres, og som minimum krav om at overskudsdonationen er på mindst 15 % af salgssummen for foreninger.
  • Årlig salgssum på 5 mio. kr. til 100 mio. kr. Hele overskuddet skal doneres, og som minimum krav om at overskudsdonationen er på mindst 35 % af salgssummen.

Ud over at lotteriet skal være almennyttigt, stilles der specifikke krav til afholdelsen af lotterier afhængigt af hvilken kategori foreningens lotterispil falder under. Der henvises i denne forbindelse til udkastet til lovforslag, som kan findes nederst på siden.

Uanset hvilken gruppe foreningens lotterispil falder under, skal der ikke svares gevinstafgift af præmiernes værdi, og der stilles fortsat ikke alderskrav til deltagerne.

Der stilles fremover heller ikke krav til foreningens formål. Foreninger, som har banko som sit primære formål, vil således godt kunne afholde banko efter reglerne om almennyttige lotterier. Der skal dog også ske donation af hele overskuddet til almennyttige formål for denne type foreninger.

3. Bankospil på det liberaliserede marked

Som nævnt forventes det, at ’rene’ bankoforeninger, hvis formål alene eller fortrinsvis er at afholde banko, fremover skal kunne afholde banko efter reglerne om almennyttige lotterier, hvis de opfylder betingelserne herfor. Det bliver dog også muligt at udbyde bankospil på det liberaliserede marked – udenom reglerne for almennyttige lotterier.

For at udbyde bankospil på det liberaliserede marked skal foreningen have indhentet tilladelse fra Spillemyndigheden og derudover også leve op til visse krav. Det forventes herefter, at der indføres en aldersgrænse på 18 år for deltagelse i bankospillet. Desuden forventes det, at der stilles krav til hvornår spillelokalerne må være åbne, og hvordan disse bemandes.

For denne type banko forventes det, at der skal svares en afgift på 41 procent af bruttospilleindtægten. Afgiften forventes at blive indfaset gradvist over en treårig periode fra reglernes ikrafttræden. Der skal derudover betales et ansøgningsgebyr og et tilsynsgebyr til Spillemyndigheden. Størrelsen af ansøgningsgebyret forventes at afhænge af, om der tidligere har været indhentet tilladelse til almennyttigt lotteri, og tilsynsgebyret forventes at være et årligt, progressivt gebyr, som forventes at afhænge af spilleindtægtens størrelse.

Ikrafttræden, aftaleteksten og lovudkastet

Ændringerne på området for lotteri og bankospil forventes at træde i kraft pr. 1. januar 2025. Der er i øjeblikket alene tale om et udkast til lovforslag, som er sendt i høring, og forslaget kan således stadig være genstand for ændringer.

Den fulde aftaletekst kan læses på følgende link:
https://skm.dk/media/svmpbmql/aftaletekst_enklere-regler-for-lotterier-og-bank.pdf

Det fulde udkast til lovforslag kan læses på følgende link:
SAU Almdel Bilag 307 Lovforslag Ændring af lov om spil og lov om afgifter af spil Nye regler om almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingodocx

De centrale ændringer på området

Nedenfor er fremhævet centrale ændringer på området af betydning for foreninger, som afholder lotteri og/eller banko:

Gældende regler

Forventede ændringer

Der kan kun afholdes almennyttige lotterier, som kan inddeles i følgende kategorier:

1.    Almennyttige lotterier, som hverken kræver tilladelse eller anmeldelse

2.    Almennyttige lotterier, som skal anmeldes, men som ikke kræver tilladelse

3.    Almennyttige lotterier, hvor der søges tilladelse

Muligheden for at afholde lotteri i foreningerne kan fremover inddeles i følgende kategorier:

1.    Lotteri der falder under bagatelgrænsen

2.    Almennyttige lotterier, som kræver tilladelse uanset den årlige salgssum

3.    Bankospil på det liberaliserede marked

Der skal betales gevinstafgift af præmiernes værdi for almennyttige lotterier

Gevinstafgiften på præmiernes værdi afskaffes for almennyttige lotterier

Det forventes ikke, at der skal betales anden afgift eller gebyr

Alene foreningens medlemmer og disses nærtstående må deltage i almennyttige lotterier, som hverken kræver tilladelse eller skal anmeldes

Der stilles ikke krav om, at deltagerkredsen skal være begrænset til foreningens medlemmer

Foreningens formål må ikke udelukkende eller fortrinsvis være at afholde almennyttige lotterier

Der stilles ikke krav til foreningens formål

 

Rene bankoforeninger kan reelt ikke eksistere lovligt

Rene bankoforeninger kan fremover udbyde bankospil under følgende kategorier:

1.      Bankospil under bagatelgrænsen

2.      Bankospil som opfylder betingelserne for almennyttige lotterier

3.      Bankospil på det liberaliserede marked, hvor der skal betales afgifter og gebyrer

Kun personer over 18 år kan deltage

I tilfælde af at der skal søges om tilladelse til almennyttigt lotteri, kan der som udgangspunkt alene søges om tilladelse til et enkelt spil

Almennyttige lotteri kræver tilladelse, og denne gælder i første omgang for ét år