Anbefaling 3: Undervurdér ikke kommunikationsopgaven

God kommunikation er afgørende for en landsbyklynges succes.

Erfaringerne fra landsbyklyngerne er, at kommunikationen er en mangesidet og ekstrem vigtig opgave. ­

Borgernes medieforbrug

Det er primært gennem lokale aviser (46 %), Facebook (42 %) og samtale med andre personer i lokalsamfundet (40 %), at borgerne har hørt om klyngesamarbejdet.

Resultater fra borgerundersøgelsen.

  • Prik udvalgte borgere, der har kompetencer inden for faget kommunikation. ­
  • Etablér en kommunikationsgruppe, der arbejder med klyngens kommunikation. ­
  • Gå i dialog med de lokale medier og fortæl om klyngesamarbejdet. De gode historier er med til at tegne en fælles profil af klyngen som ét fællesskab. ­
  • Opret en Facebookside og brug platformen til at synliggøre aktiviteter og nyheder. ­
  • Opret en fælles hjemmeside, som kommunikerer informationer for hele området. ­
  • Tænk kommunikation bredt. Kommunikation kan også være at have et fælles logo, der visuelt tegner profilen på klyngen eller at finde på et godt navn til klyngen.

Den vigtige kommunikationsopgave

> Få tips og trick til målrettet kommunikation.
> Vejledning og værktøjer til god medlemskommunikation.