Anbefaling 3: Undervurdér ikke kommunikationsopgaven
God kommunikation er afgørende for en landsbyklynges succes.
Erfaringerne fra landsbyklyngerne er, at kommunikationen er en mangesidet og ekstrem vigtig opgave.
Borgernes medieforbrug
Det er primært gennem lokale aviser (46 %), Facebook (42 %) og samtale med andre personer i lokalsamfundet (40 %), at borgerne har hørt om klyngesamarbejdet.
Resultater fra borgerundersøgelsen.
- Prik udvalgte borgere, der har kompetencer inden for faget kommunikation.
- Etablér en kommunikationsgruppe, der arbejder med klyngens kommunikation.
- Gå i dialog med de lokale medier og fortæl om klyngesamarbejdet. De gode historier er med til at tegne en fælles profil af klyngen som ét fællesskab.
- Opret en Facebookside og brug platformen til at synliggøre aktiviteter og nyheder.
- Opret en fælles hjemmeside, som kommunikerer informationer for hele området.
- Tænk kommunikation bredt. Kommunikation kan også være at have et fælles logo, der visuelt tegner profilen på klyngen eller at finde på et godt navn til klyngen.
Den vigtige kommunikationsopgave
> Få tips og trick til målrettet kommunikation.
> Vejledning og værktøjer til god medlemskommunikation.