Ulfborg Børnehus har fået mere idræt, leg og bevægelse i hverdagen

Personalet i Ulfborg Børnehus har egentligt altid haft fokus på den daglige bevægelse, men efter at de i februar blev en DGI-certificeret idræt, leg og bevægelsesinstitution, har de fået forståelsen for, hvorfor det egentligt er så vigtigt at børnene bevæger sig, og ikke mindst på hvilken måde.

Glædestrålende og småforpustet tumler en flok børn rundt på gulvet i vuggestuen i Ulfborg Børnehus, mens de hopper, vipper, ruller og klatre på den forhindringsbane der er lavet i anledningen af deres ugentlige ”tumledag” - men de er ikke alene om at få sved på panden. Deres pædagoger tumler nemlig lige så begejstret rundt sammen med dem. Netop effekten af denne smittende begejstring for bevægelse, er noget personalet for alvor er blevet bevidste om, efter deres DGI-certificeringsforløbet med DGI Vestjyllands Børne- og ungekonsulent Charlotte Egede Frost.

Små ændringer giver mærkbare effekter

Den største øjenåbner vuggestuepersonalet har fået i løbet af de få måneder de har været DGI certificeret er, hvor vigtigt det er at lade børnene selv klare de små daglige gøremål. De har derfor ikke ændret meget på, hvad de laver sammen med børnene i løbet af dagen, men selve indgangsvinklen til, hvordan aktiviteterne foregår og, hvilke arenaer det foregår i, har ændret sig.

”En af de ting vi blandt andet har ændret, er at vi ikke hjælper børnene så ofte som før, med at komme op og ned fra puslebordet. Nu lader vi dem selv prøve kræfter med det, i det omfang de selv kan. Det gør at vi har børn der allerede er blevet mere selvhjulpne end tidligere”, fortæller vuggestuepædagogen Bettina Graversgaard.

Udover den øget selvstændighed og de motoriske forbedringer, har hun og kollegaerne noteret at deres ugentlige ”tumledag” er med til at styrke børnenes sociale kompetencer, da børnene nu blandt andet træner at vente på tur og skiftes til at vippe med hinanden. Derudover har pædagogerne bemærket endnu en positiv effekt. De kreditere nemlig deres nye tankegang og arbejdsmetode, at der generelt er kommet mere ro på børnegruppen. Men det stopper ikke her, for børnene har som endnu en bonus også fået mod til at turde flere ting selv, hvilket styrker deres selvtillid og hjælper dem til ikke at give så hurtigt op. Netop modet og den øget selvtillid kan være én af grundene til, at vuggestuebørnene ligeledes har taget et stort spring i deres sprogligeudvikling de sidste par måneder, vurdere vuggestuepædagogerne fra Ulfborg Børnehus. Certificeringen betyder ikke kun at idræt, sansestimulering og bevægelse gennem leg og daglige gøremål, fylder mere i institutionen end tidligere. Det fylder også langt mere i pædagogernes bevidsthed. Alle medarbejderne fra Ulfborg Børnehus, har nu blandt andet planer om at dedikere et af deres eksisterende lokaler til et motorikrum. Et rum, hvor både børnehavebørn, vuggestuebørn og pædagoger sammen kan udfordre og forbedre motorikken og sanserne.

753 vestjyske børn tumler med krokodiller for at finde glæden ved bevægelse

Det er ikke kun i Ulfborg, der i denne tid er ekstra fokus på bevægelse og motorik. I maj måned er mere end 750 vestjyske børn med i ”Hej skal vi tumle” kampagne, som DGI, Børneulykkesfonden, FOA og bObles står bag. Målet er at inspirere dagplejere og vuggestuer i hele Danmark til en hverdag med positive oplevelser, sunde lege- og bevægelsesvaner og stimulering af børnenes motorik gennem leg og bevægelse. I alt er mere end 14.000 danske børn med i tumleugen og alene i DGI Vestjyllands område, får 753 børn fordelt på i alt 41 vuggestuer og dagplejere fra Ringkøbing-Skjern-, Holstebro-, Struer- og Lemvig Kommune, glæde af tumleugen. De tilmeldte vuggestuer og dagplejere har fået en bevægelsespakke med små bObles tumlekrokodiller, et legehæfte, en folder med motoriklege og meget andet godt. I vuggestuen i Ulfborg Børnehus bliver der derfor denne tirsdag formiddag også tumlet med krokodillerne fra årets bevægelsespakke. ”Hej skal vi tumle” kampagnen bruger pædagogerne i Ulfborg, som et årligt boost til at prøve nye ting af, der kommer i den pædagogiske værktøjskasse. Værktøj som de tager frem igen når børnene har brug for nye udfordringer.