Forårsfestival med SMARTsport

SMARTsport kombinerer spil på mobilen med leg og bevægelse i den virkelige verden. Det giver både elever og lærere lyst til at bevæge sig.

”Naboerne kiggede underligt på os inde fra stuen, da vi gik frem og tilbage med mobiltelefonen på boldbanerne og pludselig rettede skærmen direkte mod deres hus,” siger Martin Andersen, som er lærer på Spjald skole.

Martin Andersen og en kollega er på spøgelsesjagt og forsøger at indfange et spøgelse på mobilskærmen. De to kolleger har været lige så aktive som de 6. klasseelever, de har med på boldbanerne bag Videbæk Idræts- og Fritidscenter til en 45 minutters introduktion til Smartsport.

Spil i virkeligheden

Introduktionen er en af fem aktiviteter ved Dansk Skoleidræts Forårsfestival, som foregår på en råkold blæsende forårsfredag. På skift kommer hold à 25 elever til SMARTsport-intro hos de to instruktører fra DGI Vestjylland, Rikke Clara Højland Jensen og Sebastian Sørensen.

Instruktørerne har medbragt ti mobiltelefoner med tre af de apps, som er en del af SMARTsport. Det er Figure Running, Seek’N Spell og Spec Trek. Martin Andersen og hans lærer-kollega har afprøvet spil nummer tre, som er spøgelsesjagten, og de har moret sig.

»Det er sjovt, fordi det er et computerspil, som både er på skærmen og i virkeligheden. Du er selv med i spillet i modsætning til at spille ved skærmen derhjemme,« siger kollegaen.

Geometri på boldbanen

En del af eleverne er i gang med app’en Figure Running. De skal tegne figurer på mobilskærmen ved at gå, lunte eller løbe figuren i virkeligheden. Stig Niklassen, som er matematiklærer på Videbæk Skole, kan sagtens se idéen.

»En ligebenet trekant,« konstaterer matematiklæreren, idet han ser en tegning af et hus på den lille mobilskærm. Huset er tegnet som en firkant med en trekant på toppen, og Stig Niklassen kan uden videre se, hvordan han kan udfordre sine elever med at løbe et parallelogram, en trapez og andre geometriske figurer.

SMARTsport

inspirerer og motiverer til at bruge mobilteknologi til nye udendørs bevægelsesaktiviteter i skole, institutioner og foreninger.

Apps: Figure running, Seek’n Spell, Spec Trek plus fem mere

Alle apps er frit tilgængelige og gratis.

Mere på: www.dgi.dk/smartsport

Bevægelse og læring

Det er netop idéen bag SMARTsport at kombinere bevægelse og læring ved hjælp af mobilteknologi.

Mads Pedersen, som er projektleder i DGI SMARTsport, forklarer:

”Det motiverer eleverne at lære på andre måder. Selvfølgelig kan de lære om geometri i klasselokalet. Det skal de også. Men hvorfor ikke bevæge sig og tegne den trekant fysisk og så derudfra snakke om vinkler og grader.”

Mads Pedersen er i gang med at udbrede projektet, som oprindelig blev født i Nordvestjylland, til hele landet.

”De apps, vi tager ind i SMARTsport passer til de mål, der er i folkeskolen, og det skal give mening for lærerne. De bliver målt på, at der er nogle ting, eleverne skal kunne. Det skal vore apps understøtte. Der skal være mening med at bruge SMARTsport,” siger Mads Pedersen.

Bedst i godt vejr

Både Figure Running, bogstavjagten, Seek’N Spell, og Spek Trec giver rigtig god mening for eleverne, der trawler på kryds og tværs af boldbanerne, lige indtil gråsorte skyer og blæst også bliver til kold regn. Det betyder, at dagens sidste SMARTsport -hold må rykke ind i hallen og instruktørerne må fiske plan B op af tasken. For SMARTsport -applikationerne virker ikke optimalt inden døre.

Bogstavleg med forårsfestival

”Derfor har vi forberedt en plan B,” siger Rikke Clara Højland Jensen.

Inde i hallen får eleverne i grupper til opgave at danne bogstaverne i ordet ”Forårsfestival” med deres kroppe. Når de har formet et bogstav, skal det fotograferes.

”Det er sjovt at se, hvordan de løser opgaven. Der er nogle grupper af tre - andre med fire. De bruger fantasien og skal tage et billede af hvert af bogstaverne. Dermed får de også brugt telefonerne,” siger Rikke Clara Højland Jensen, som er instruktør ved flere af de SMARTsport -arrangementer, der løber af stablen i DGI Vestjylland de kommende måneder.