Bevægelse, begejstring og fri leg på skoleskemaet

For nylig har Den Kristne Friskole i Holstebro afholdt emneuge med fokus på læring gennem leg og bevægelse. Her havde de blandt andet besøg af børn- og ungekonsulenterne Charlotte Egede Frost og Max Rasmussen fra DGI.

Der er gang i den på boldbanen på Den Kristne Friskole. Her afholder Charlotte Egede Frost og Max Rasmussen fra DGI aktiviteter for 1.- 4.klasse med fokus på bevægelse og innovation gennem leg.

”Er I blevet rene i vaskemaskinen? ”, råber Charlotte til børnene.

”Neeeeeej”, lyder svaret.

”Denne gang bliver I rene ved at hinke hen til jeres plads”, svarer Charlotte så – og børnene hinker af sted så hurtigt de kan.

Vaskemaskinelegen er en leg, hvor personen i midten af kredsen bestemmer, hvad de andre skal gøre for at blive ”rene”. Det kan være hinke, hoppe, kravle mellem en makkers ben, stille sig på række efter fødselsdato, alfabetisk efter navn osv., og opgaverne kan variere i sværhedsgrad alt efter alder og tilpasses mange forskellige fag.

Da vaskemaskinelegen er forbi, finder Charlotte og Max kegler og bløde bolde frem. Nu skal der øves koordinering, kropskontrol og balance. Øvelserne bygges op efterhånden og bliver sværere og sværere. Først skal børnene balancere med keglen på hånden, røre fem kegler på jorden med næsen osv. Derefter skal de prøve at balancere med en "isvaffel" - en bold liggende i keglens tykke ende, kaste bolden og gribe den igen med keglen, balancere med "isvaflen" på næsen osv.

Begejstrede børn bøvler bedst

Der er masser af muligheder for leg, og Charlotte og Max lader også eleverne komme med deres forslag til, hvad man kan lave med kegle og bold. Så kalder Max eleverne sammen, så alle kan se de nye ideer og prøve disse. Det er en stor succes.

”Min mor sagde altid ”begejstrede børn bøvler bedst”. Har du livsglæden og livsmodet, er det lettere at klare de udfordringer, som tilværelsen giver, og jeg mener, at børn lærer bedst, når de selv vil, og har børnene ikke lyst til at lege, kommer de voksne på en svær opgave, ” siger Max Rasmussen.

Charlotte og Max har stor fokus på, børnene skal være involveret i processen, så de automatisk vil arbejde, afprøve, eksperimentere og bøvle med redskaber og hinanden for at mestre nye ting i legen.

Børn har brug for sikre voksne, der tør slippe legen fri, men som stadig er aktivt til stede og på den måde kan gøre en forskel for den frie leg.

Charlotte Egede Frost, Børn- og ungekonsulent DGI

For Charlotte og Max handler det netop om, at man lærer bedst, når man øver sig på kanten af sin formåen. Det betyder også, at børnene vil komme til at lave fejl, men de skal have modet til at turde at lave fejl. For de voksne handler det om at have mod til at lade børnene øve sig på kanten af deres formåen, og det kan også være lidt af en øvelse.

”Børn har brug for sikre voksne, der tør slippe legen fri, men som stadig er aktivt til stede og på den måde kan gøre en forskel for den frie leg. Når legen slippes fri, skal de voksne give slip på styringen og i stedet tage rollen som vejledere, tryghedsgivere, praktiske hjælpere og naturligvis opdragere, ” fortæller Charlotte Egede Frost.

Inden emneugen var Charlotte og Max forbi og undervise friskolens lærere. Her gav de lærerne en masse input, gode ideer og redskaber, så lærerne var godt klædt på til emneugen og til i det hele taget at få mere bevægelse, fri leg og begejstring ind i løbet af skoledagen.

Alle bliver udfordret

Dagmar og Karoline fra 4.klasse er godt i gang med at kaste bolden til hinanden og gribe den med deres kegler. Det har de selv fundet på.

”Nogle gange smider vi boldene for at gribe dem igen, det er lidt svært, men det er meget sjovt, for jeg går også til håndbold, så jeg kan godt lide at lege med bolde, ” fortæller Dagmar, 10 år.

Camilla Holm er lærer på friskolen og har været med til at arrangere emneugen.

”Alle elever er udfordret på hver sin måde i denne uge. Der er nogle, der virkelig blomster op, mens andre må kæmpe mere end til daglig, og det er spændende at følge børnenes udvikling – særligt også når de senere på ugen skal være med til at udvikle og skabe produkter, som efterfølgende kan bruges i undervisningen, ” fortæller Camilla.

Ud over aktiviteten hos Charlotte og Max er der blandt andet kin-ball, finsk rundbold og skak samt andre aktiviteter, der fokuserer på at lære gennem at skabe og konstruere ting såsom brobygning, kuglebaner og at skabe sin egen musik.