Bevægelse i undervisningen skaber smil på STEP 10 i Holstebro

10. klasseseleverne på STEP 10 hos Uddannelsescenter Holstebro har længe haft brug for et skud motion og bevægelse. En fire timers workshop med DGI Vestjylland har været den nødvendige kickstart.

Vi ved det alle. Bevægelse og motion er vejen frem for vores sundhed. At implementere det i undervisningen på STEP 10, som er Holstebro Kommunes 10. klasses tilbud, kan derfor fremstå som verdens største selvfølgelighed. Især med sidegevinster som skærpet koncentration, bedre indlæring og styrkelse af evnen til at organisere i mente.

Det er dog ikke altid lige nemt at få implementeret i undervisningen trods det åbenlyse behov hos 10. klasseselever med mange hormoner i kroppen. Derfor hyrede UCH DGI Vestjylland til at inspirere ledere og undervisere og samtidig levere konkrete værktøjer til at sætte gang i bevægelsen.

”Vi havde længe snakket om, at vi gerne ville have mere motion ind i hverdagen. Bevægelse handler ikke kun om at få pulsen op, men også om elevernes evne til at organisere og tænke strategisk, som er ekstremt vigtigt for vores målgruppe,” siger Carsten Yding, uddannelsesleder på STEP 10.

Workshop med konkrete værktøjer

DGI Vestjyllands bidrag bestod i en fire timers workshop for alle undervisere på STEP 10, som afprøvede bevægelseslege på egen krop. Charlotte Egede Frost, børn- og ungekonsulent, og Heidi Møller Nielsen, ungekonsulent, stod for workshoppen. Begge arbejder til daglig hos DGI Vestjylland.

”De lavthængende frugter er inspiration, og at vi fik en værktøjskasse med fra workshoppen. Charlotte og Heidi formåede at inddrage de ekstra elementer i forhold til elevernes evne til at organisere, planlægge og samarbejde. På den måde bliver det konkret, og det er hamrende vigtigt,” siger Carsten Yding.

Udfordringen efter en workshop kan være at implementere det i hverdagen og fastholde engagementet i projektet. Det har uddannelseslederen dog ikke haft svært ved.

”Al vores undervisning er organiseret på vores intranet, og derinde har vi lavet en tråd, der hedder bevægelse,” siger Carsten Yding.

Alle inspirerer hinanden på kryds og tværs. Det er konkret, som gør det nemt for alle at implementere det i undervisningen

Carsten Yding

Nem implementering blandt undervisere

Den nemme implementering kan Maja Bohni Nielsen bekræfte. Hun har arbejdet på UCH i to år og underviser i dansk, tysk og engelsk.

”Først og fremmest har det givet mig nogle helt konkrete øvelser, som jeg har implementeret i undervisningen,” siger Maja Bohni Nielsen.

Hvis det udelukkende havde været teoretisk, hvor man fik udleveret papir og ikke prøvede det af i praksis, ville jeg aldrig få det brugt

Maja Bohni Nielsen

Maja Bohni Nielsen understreger, at de konkrete værktøjer er altafgørende i implementeringen.

”Det var dét, som gjorde forskellen for mig. Øvelserne kræver ikke meget forberedelse og indkøb – de er nemme at gå til. Til mange af øvelserne skal man kun bruge ens krop,” siger Maja Bohni Nielsen.

Hun fremhæver vigtigheden af, at ens leder er med på idéen og spiller medarbejderne gode.

”Vores leder (Carsten Yding, red.) har købt en kasse til hver klasse, som indeholder ærteposer, bolde og andre materialer. Derfor har det været nemt at implementere,” siger Maja Bohni Nielsen.

Bedre humør og flere smil i klassen

Det er selvfølgelig også essentielt, at de mange elever på UCH er positive over for tiltagene. 15-årige Sofie Klint og 16-årige Emma Stensgaard er begge elever på STEP10, og Sofie Klint fremhæver, at motivationen stiger i takt med mere bevægelse i undervisningen.

”Underviserne har fået nogle gode redskaber, og det virker efter hensigten i undervisningen. Det er meget sjovere at få bevæget sig i undervisningen fremfor at sidde stille en hel dag. Vi bliver mere friske i hovedet. Motivationen er derimod ikke særlig høj, når vi sidder inde,” siger Sofie Klint.

Veninden Emma Stensgaard understreger, at underviserne har fået en mere smilende og legende tilgang, som har positive effekter på hele klassen.

”Det virker som om, at underviserne har fået en mere smilende og legende tilgang til undervisningen. Det løfter humøret i klassen – både hos elever og undervisere. Vores arbejde bliver af højere kvalitet, når underviserne tænker bevægelse ind i undervisningen,” siger Emma Stensgaard og fortsætter:

”Jeg kan godt lide, at vi kommer ud og bevæger os. Vi skal ikke bare ud at gå en tur, men der er et dybere formål med bevægelsen, som får det til at virke mere seriøst,” siger Emma Stensgaard.

Uddannelsesleder jubler over effekterne

Carsten Yding er glad for, at både elever og undervisere har taget godt i mod de nye tiltag.

”Lige nu synes jeg ikke, at det kan køre bedre. Jeg ser folk, som er ude at bevæge sig hele tiden. Hvis eleverne for eksempel arbejder med berettermodel, har vi sendt dem ud til en parkeringsbås med kridt, og så kan de tegne der. Der er bedre plads, og de kan diskutere på et større område frem for at være centreret omkring et lille stykke papir,” siger Carsten Yding.

Nogle elever har svært ved at sidde at fedte med papir og blyant, så hvorfor ikke gå udenfor? Det virker åbenlyst for os efter workshoppen

Carsten Yding

Han ser også nogle helt tydelige forandringer hos generte elever.

”Vi har elever, der har svært ved at bevæge sig frit i et rum, når andre kigger på dem, men det har forandret sig i dette forløb. Det er en win-win,” siger Carsten Yding og slutter:

”Alle undervisere har været med på idéen. Vores fysiklærer synes måske, at det har været svært at implementere, men på kurset var det hele så konkret, så alle har fået noget ud af det.”

STEP 10 har stor fokus på gøre eleverne klar til en ungdomsuddannelse. Derfor tilbyder skolen tre linjer - GYM10, EUD10 og FLEX10 – som alle er målrettet forskellige ungdomsuddannelser.