3 tips til at lære dit barn nye færdigheder

Når børn leger og bevæger sig, udvikles deres motoriske evner og blandt andet følesansen, muskelledsansen og labyrintsansen kommer i spil. Få 3 tips til hvordan du kan bøvle sammen med dit 0-2 årige barn, så det kan lære nye færdigheder.

Begejstrede børn bøvler bedst. Når børn bøvler med en bevægelse, så øver de sig på kanten af deres formåen. Foto: Vibeke Green

DGI Vestjyllands Børn- og Ungekonsulent Charlotte Egede Frost er uddannet fysioterapeut og arbejder dagligt med at få børn i alle aldre til at bøvle mere gennem bevægelse. For når vi bøvler med en bevægelse, så øver vi os på kanten af vores formåen.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at den bevægelsesudfordring, dit barn står overfor, passer til de færdigheder, det i forvejen har. Og det er her, du som voksen kommer på banen og kan hjælpe dit barn. Når voksne sætter rammerne for en leg og er med til at skabe legen, så får børn mere mod på og lyst til at bøvle – og når man bliver begejstret, så har man overskud til at bøvle.

Det er vigtigt, at vi voksne er gode rollemodeller. At vi tør sætte os selv i spil og leger med børnene. Det er ikke altid nok, at børnene gør det selv. Samtidig kan de voksne jo også træne deres bevægelsesfærdigheder, og børn og voksne kan få nogle sjove oplevelser i fællesskab

Børn og Ungekonsulent Charlotte Egede Frost

Charlotte giver her 3 bud på, hvilke lege og øvelser børn og voksne kan bøvle med. Små ting, som man måske ikke tænker over i det daglige, der er med til at træne dit barns og måske også dine egne færdigheder.

Tip 1: Mærk verden med bare tæer

Når vi går rundt med bare tæer inde som ude, mærker vi underlaget på en helt anden måde, end hvis vi har fodtøj eller strømper på. Vi får en bedre føling med forskellen på kulde/varme, hårdt/blødt underlag – og eksempelvis hvordan sand føles mellem tæerne i modsætning til græs.

Det er følesansen, der kommer i spil.

Følesansen er grundlæggende for vores evne til at mærke os selv og omverdenen. Det er vores hud, der mærker – og ikke tøjet. Den kropserfaring skal børn også lære, og det er jo netop, når vi bøvler, at vi opnår kropserfaring

Børn- og Ungekonsulent Charlotte Egede Frost

Bare tæer_Bo Nymann.jpg

Tip 2: Sure sokker kan skabe en masse bøvl

En bold lavet af (sure) sokker, der er foldet sammen, kan bruges til en masse leg og bevægelse. Alt efter barnets alder og færdigheder kan man trille eller kaste bolden til hinanden, sig selv eller efter et bestemt mål. Gentag det gerne flere gange.

Når børn gentager en bevægelse igen og igen, sker der med tiden en automatisering af den bevægelse, og når først barnet mestrer den bevægelse, kan det lære en ny bevægelse.

Rispose_Jens Astrup.jpg

”Når et bevægelsesmønster er automatiseret, bliver barnet ”frigjort” til at lære noget – på samme måde som et barn gerne skal lære at kravle, før det kan gå, løbe og hoppe,” fortæller Charlotte Egede Frost og fortsætter

”Vi kender det også, når vi vil løfte en tom mælkekarton, vi troede, der var noget i - man får kropserfaring i forhold til, hvor mange kræfter man skal bruge på at lave en bestemt bevægelse. Det er her muskelledsansen, der arbejder” siger Charlotte Egede Frost.

Tip 3: En svingtur er godt for både børn og voksne

Med en god svingtur stimulerer vi flere sanser på én gang, og mange kender nok også følelsen af at blive svimmel og dårlig, fordi man ikke fik stoppet i tide. Stimuleres vores labyrintsans ikke, vil vi gradvist blive mere og mere utilpas, når vi drejer rundt i forskellige retninger. Det kan bremse børnene i at lege og dermed stimulere deres sanser.

En svingtur stimulerer de tre omtalte sanser samt synssansen, og de fire sanser udgør tilsammen vores balance, og den har vi jo brug for i mange sammenhænge, så vi kan bevæge os og undgår inaktivitet.

Svingtur_Vibeke Green_NY.jpg

Med en svingtur har dig og barnet godt fat om hinanden i et varmt og trygt knus, hvor du stimulerer både dine og barnets sanser. Det er nemt at mærke, om barnet kan lide det, eller om det bliver stiv som en pind

Børn og Ungekonsulent Charlotte Egede Frost

Det er den voksne, der sætter rammen for legen, og det er vigtigt at mærke efter og respektere, hvor barnets grænse går i den pågældende leg. Charlotte Egede Frost påpeger dog også vigtigheden af at mærke efter, om det er barnets eller den voksnes begrænsning, der gør, at legen stoppes. For er det, fordi du bliver svimmel, at legen stoppes, eller er det af hensyn til barnet?