Skolebørn rejser verden rundt med fodbold

I sidste uge besøgte 3.a og 3.b fra Østerhåbskolen i Horsens Tyskland på deres rejse verden rundt med ”Fodbold i Skolen”. Bag konceptet står Nichlas Knudsen og Simon Thams, der begge er fodboldkonsulenter hos DGI, og som brænder for at børns indlæring skal styrkes gennem bevægelse og idræt i fællesskab med andre.

Det er mandag morgen og 57 forventningsfulde børn sidder på græsset og afventer hvilken destination Nichlas og Simon tager dem til i dag. I sidste uge besøgte de nemlig fodboldens supermagt – Tyskland, hvor børnene både lærte om tysk forsvarsbold og 2. verdenskrig.

Nichlas har børnenes fulde opmærksomhed og siger: ”I dag skal vi til FC Barcelonas hjemmebane – Spanien, og vi skal møde en mand, der hedder Christopher Columbus. Ved I hvem han er?”

Børnene ryster på hovedet.

”Columbus levede for mange år siden, og dengang ville den spanske konge gerne finde søvejen til Indien, så han sendte Columbus afsted på et skib. Og ved I hvor han endte?”

”Frankrig?”

”Portugal?”

”Nej, faktisk sejlede Columbus som den første hele vejen til Amerika i 1492. Så nu skal vi lege, at vi er fra Spanien i 1400-tallet og at vi vil erobre hele verden”, fortæller Nichlas.

Børnene springer op, bliver delt i to grupper og sættes i gang med at lege ”Kongens efterfølger”. Legen foregår med energi, grin og en masse opfindsomhed.

Lotte Trust er lærer på Østerhåbskolen og følger slagets gang. ”Vi er klart blevet opmærksomme på en anden måde at undervise på. Det er meget inspirerende, at opleve Nichlas og Simon bruge boldspil til at fortælle om andre landes historie og andre kulturer”, siger Lotte Trust. ”Samtidig er det jo ikke traditionel fodbold de underviser i, så det er sjovt for alle børnene at være med. Vi forventer helt sikkert, at børnene bliver motiveret til bevæge sig mere – for det er jo boldlege på den supersjove måde”, siger Lotte Trust.

Vi forventer helt sikkert, at børnene bliver motiveret til bevæge sig mere – for det er jo boldlege på den supersjove måde.

Lotte Trust

Beslutningen om at deltage i "Fodbold i Skolen" er truffet af Østerhåbskolens afdelingsleder Camilla Daugaard, som supplerer: ”Vi ser gerne, at flere børn kommer i bevægelse, uanset hvilken sportsgren det drejer sig om. I Fodbold i Skolen-projektet har vi fra begyndelsen haft en dialog om både didaktik, pædagogik og idrætsfaglig viden, så vi har været sikre på, at vi dækker de mål, der stilles i skolens idrætsundervisning. Det har derfor været nemt og trygt at sige ja tak til tilbuddet”, siger Camilla Daugaard.

Bevægelse og leg styrker sammenholdet

Efter ”Kongens efterfølger” og ”Til bal på slottet” bliver børnene delt i fire grupper, som skal ud og erobre verden. De kæmper, griner og erobrer hinandens kegler.

Pludselig kommer en pige listende. Hun har slået hånden en smule og trænger til en pause. Hun hedder Caroline. ”Jeg spiller egentlig ikke fodbold i min fritid, men jeg kan godt lide den her måde at spille på. Jeg synes også det er rigtig sjovt at dyste med mine klassekammerater, selvom det jo bare er for sjov”, fortæller Caroline. ”Man er træt bagefter – men mest glad. Jeg synes, det bedste er, at man leger med nogen, man ellers ikke leger med. Så vi får det bedre i klassen”.

Caroline smiler nu og siger så: - ”Men nu er jeg altså klar igen, så hej hej”.

Caroline løber tilbage til sine kammerater og boldspillet fortsætter indtil de orange sammen med broget hold har vundet verdensherredømmet.

Alle børn kan være med til boldspil

Nichlas Knudsen oplever, at børnene er deltagende, engagerede og har det sjovt, når de deltager.

”Vores målsætning er at hjælpe skolerne med at få mere bevægelse i undervisningen. Og her virker boldspil, fordi alle børn kan være med. Vi tager udgangspunkt i fodbold og fodboldkulturer fra hele verden, men børnene behøver ikke kunne spille eller interessere sig for fodbold for at synes det er sjovt,” siger Nichlas Knudsen. ”Som sidegevinst håber vi, at børnene bliver motiverede til at komme med i foreningslivet i deres fritid – og det behøver slet ikke være fodbold, selvom det selvfølgelig er den sjoveste idræt af dem alle”, griner Nichlas.

Vores målsætning er at hjælpe skolerne med at få mere bevægelse i undervisningen.

Nichlas Knudsen

Denne målsætning støtter Bjarke Ilkjær. Han er formand for ungdomsafdelingen i Hatting-Torsted Fodbold Klub og er initiativtager til samarbejdet mellem Østerhåbskolen og DGI Sydøstjylland.

”Det her handler ikke om fodbold. Vi vil bare gerne vise børnene hvor sjovt det er at bevæge sig og hvor godt det føles. Vores mål er bestemt, at vi får flere børn ind i foreningslivet – men det behøver ikke være i fodboldklubben. For os er det ikke afgørende hvilken slags idræt de dyrker – vi ønsker bare, at de oplever lidt af det fællesskab, vi kan tilbyde i foreningerne”, understreger Bjarke Ilkjær.

I næste uge rejser 3. klasserne videre. Denne gang skal de en tur til England og mon ikke de sætter sig tilbage i klasselokalet glade, trætte og med viden om både fankultur og den engelske arbejderklasse.

Fakta om "Fodbold i Skolen"

Fodbold i Skolen er for skoler, der ønsker, at udvikle deres idrætsundervisning. Konceptet består af fem lektioner, som varetages af to uddannede DGI-instruktører. 

Undervisningen tager udgangspunkt i fodbold, men introducerer børnene til boldspil af mange former og formidler samtidig kultur, historie og geografi med udgangspunkt i sportens verden. 

Fodbold i Skolen gennemføres i samarbejde med en lokal idrætsforening og målet er, at flere børn bliver motiveret til at bevæge sig. 

Undersøgelser viser at Fodbold i Skolen styrker relationer i lokalområdet, får flere børn engageret i idrætsforeninger og at deltagelsen i idrætsundervisningen er 12% højere sammenlignet med almindelig idrætsundervisning.

Målgruppen er:

  • Folkeskolebørn på trinene 3.-7. klasse
  • Idrætsundervisere, der ønsker øget inspiration til hvordan boldspil kan kombinere bevægelse og faglig undervisning

Hvordan kan din skole eller forening få et lignende forløb?

  • Ret henvendelse til DGI-fodboldkonsulenten i din landsdel og hør mere om konceptet, undervisningsmetoder, forløbets omfang og meget mere. Derudover medierer konsulenterne mægling mellem skole/institution og lokalforening, så et stærkt samarbejde kan etableres og/eller vedligeholdes.