Nyt fag på skoleskemaet

Siden skoleårets start har en gruppe af de ældste elever på Hovedgård Skole haft mulighed for at vælge faget UNGE I FRONT– Trænerspiren.

Undervisning i hallen Foto: Palle Peter Skov

Gennem forløbet har eleverne fået værktøjer til at håndtere trænerrollen, og de har langsomt trådt de første spæde skridt i trænerrollen.

"Efter den nye folkeskolereform er der kommet øget fokus på bevægelse i skolerne, og der stilles større krav til den enkelte folkeskole. Sammen med andre målrettede tiltag rammer faget spot on, når det kommer til at udvikle skolen og de fag, som eleverne tilbydes," sådan siger Martin Kolind-Sporring, der er idrætslærer på Hovedgård Skole.

Han underviser en gruppe elever fra udskolingen i Trænerspiren, og han kan se mange fordele ved samarbejdet mellem DGI, lokalforening og den lokale skole.

Vokser med opgaven
Da eleverne startede på forløbet, under kyndig vejledning af Martin Kolind-Sporring og DGI-underviser Lone Vølund, var det en flok tilbageholdne unge, som mødte underviserne. I takt med undervisningsforløbet og de mange spændende udfordringer, som faget har ført med sig, er eleverne langsomt vokset med opgaven.

Det er tydeligt, at eleverne er blevet mere trygge ved situationen og den nye trænerrolle, som de pludselig har fået

Idrætslærer, Martin Kolind-Sporring

Hvor det tidligere var grænseoverskridende for eleverne at stille sig op foran en stor gruppe klassekammerater, springer de nu på vognen med større entusiasme og viser stort engagement.

Ikke nok med, at Martin møder en gruppe dedikerede unge til hver undervisningsgang, så er de også blevet meget bedre til at reflektere over tingene og finde ud af, hvordan det eksempelvis er bedst at undervise lige præcis den aldersgruppe, de står over for.

Et godt samarbejde
Valgfaget giver et helt naturligt samarbejde mellem den lokale forening og skolen. Et samarbejde, som giver rigtig god mening for både skole og forening og bestemt også for de unge, som dagligt er en del af begge verdner. Igennem forløbet er de unge i praktik i foreningen. Her afprøver de værktøjerne fra undervisningen i praksis.

Elevernes udvikling viser valgfagets succes
Det er svært at måle på, hvor stor en succes et fag som Trænerspiren har været. Ifølge Martin viser succesen sig dog lige præcis fordi eleverne har fundet tryghed og dermed selvtillid til at stille sig op foran kammeraterne. Desuden er der skabt meget mere dialog og refleksion indbyrdes mellem lærer og elev. Noget som gør, at undervisningen kan udvikle sig på en meget mere dynamisk måde end tidligere.

”Vi gør det helt sikkert igen” lyder ordene fra Martin Kolind-Sporring, som glæder sig til at starte endnu flere trænerspire-forløb op på skolen.