Karatespark og meditation i skoletiden kan give flere medlemmer i foreningerne

Et nyt samarbejde mellem Nørrebro Park Skole og lokale idrætsforeninger viser, at længerevarende foreningsforløb på skoleskemaet ikke blot giver kvalificerede indspark til undervisningen, men potentielt får flere børn og unge til at dyrke idræt.

Samarbejde mellem idrætsforeninger og skoler er ikke nyt, men nu vil et partnerskab mellem Københavns Kommune og DGI Storkøbenhavn sikre længere forløb som fast del af skoler og foreningers årsplan frem for kortere besøg båret frem af ildsjæle.

På Nørrebro Park Skole er en del af idrætsundervisningen derfor rykket ind i Kampsportens Hus, hvor foreningerne Siam og Copenhagen Budo Academy underviser. 7. årgang var de første til at prøve forløbet af med stor succes.

”En del af målene for idrætsundervisningen er, at eleverne kender til de omkringliggende fritidsorganisationer, men det giver også skolen en mulighed for, at eleverne modtager idrætsundervisning i idrætsgrene, som den enkelte lærer måske ikke ved så meget om – her kan en underviser/træner bidrage med nuancer af sporten, som vi ellers ikke ville komme ind på i den ”almindelige” idrætsundervisning” fortæller John Kim Nielsen, skoleleder på Nørrebro Park Skole.

Der er også en række fordele for foreningerne i samarbejdet. Det fortæller Anton fra Copenhagen Budo Academy:

Det er vigtigt for os at være synlige i lokalmiljøet, da vi gerne vil nå ud til folk. Vi vil gerne møde børn og unge i området, så vi kan mærke, hvad der rører sig derude. Det giver os mulighed for at imødekomme de unge bedst muligt” fortæller Anton og understreger, at det selvfølgelig er et justeret program, som eleverne møder sammenlignet med en ordinær opstart af nye karateelever.

Vi viser eleverne, hvad karatedisciplinen indeholder, så justeringen må ikke blive så omfattende, at de ikke får indblik i, hvad Karate-do handler om. Derfor holder vi blandt andet fast i etiketten som at bukke, hilse med Oss og meditere både før og efter træningen”.

Fast struktur frem for ildsjæl

Samarbejde mellem foreninger og skoler er ofte båret frem af en foreningsildsjæl, og det er ikke holdbart i længden, fortæller idrætskonsulent Mathilde Almdal-Bjørnestad:

’Tanken er, at foreningslivets aktiviteter i skolen ikke skal være afhængig af en ildsjæl, men understøttes af en fast struktur. Det skal være en fast del af såvel foreningens som skolens årsplanlægning. Samtidig forsøger vi at matche foreninger med klassetrin, da nogle foreninger egner sig godt til undervisning i indskolingen, andre til mellemtrinnet og andre igen til skolens ældste elever’

Samarbejdet mellem Copenhagen Budo Academy og Nørrebro Park Skole er fortsat så nyt, at det endnu ikke er muligt at måle effekten, men tilbagemeldingerne fra både lærere og elever er meget positive.