Skolesamarbejde er win-win for lærere og forening

Rødekro Tennisklub har to padelbaner og fire tennisbaner lige ved siden af Hærvejsskolen i Rødekro – en oplagt mulighed for at præsentere eleverne for andre typer sportsgrene i idrætstimerne.

Og nu er det så lykkedes foreningen at samarbejde med skolens idrætslærere til stor gavn for både forening, lærere og elever:

”Vores faciliteter står tit ubenyttet i formiddagstimerne og vi har længe gerne villet samarbejde med skolen for at de kunne introducere eleverne for padel og tennis. Rødekro Tennisklub er en breddeklub og vi har plads til alle typer medlemmer. Derfor ser vi meget frem til dette samarbejde, som forhåbentlig kan give os flere medlemmer i klubben og måske nogle forældre følger med,” siger Birger Hansen, formand i Rødekro Tennisklub

Flere frivillige fra foreningen og 5 idrætslærere fra udskolingen (4.-9. klasse) mødtes med Brian Kjær, instruktør fra Padelidanmark og har fået 4-timers padel instruktion om, hvordan idrætten kan leges ind med sjove øvelser, der rammer bredt.

Idrætstimer skal inkludere alle
Efter instruktionen er det tanken, at Hærvejsskolens idrætslærere begynder at benytte Rødekro Tennisklubs faciliteter. Typisk har de mellem 50-60 elever ad gangen i idrætstimerne og det kræver bl.a. at lærerne kan inddele eleverne i mindre grupper – og her kunne et forløb med slagbold være oplagt:

”Skoleidræt kan og skal noget andet end foreningsidræt. Et spil bliver sjældent færdigt og derfor er det fedt at lære nogle parametre, som vi kan skrue på i Padel sporten. Her kan vi hurtigt få et spil i gang, der inkluderer alle og andre elever kan shine, fordi Padel ikke kræver erfaring med idræt,” siger Karen Nielsen Fink, uddannet idrætslærer i 7.-9. klasse.

Til spørgsmålet omkring, hvorfor de ikke har brugt Rødekro Tennisklubs faciliteter tidligere, svarer Karen Nielsen Fink:

”Vi troede faktisk, at det ville koste mange penge og det har vi ikke altid økonomi til i folkeskolen og når det ligger lige ved siden af, skal vi ikke bruge tid for at komme derhen. Så det er en kæmpe hjælp for os lærere, når foreningerne rækker ud og henvender sig om de gode muligheder for samarbejde,” siger Karen Nielsen Fink.

Leg Til Padel

Karen Nielsen Fink, uddannet idrætslærer i udskolingen, får her et indblik i, hvordan padel også kan leges ind med sjove øvelser. Foto: DGI

Skole og foreningssamarbejde er i fokus
I DGI er der et stor fokus på at bygge bro mellem skole og forening. Skolen har alle de børn, som vi gerne vil se i foreningslivet og der er større chance for, at de finder mod til at prøve en ny idræt, når de har gjort sig noget erfaring med det og det kunne eksempelvis være i idrætstimen:

”Rødekro Tennisklub og Hærvejsskolen er et godt eksempel på et forløb, hvor der har gået lang tid, før et egentligt samarbejde er kommet op at stå. Det er ofte svært for foreningerne at få fat i de rigtige personer på skolen, som kan sætte samarbejdet i gang. Her vil jeg gerne rose både de frivillige og lærerne, fordi de har fundet et godt samarbejde og endelig er kommet i gang – nu er kerneopgaven at få det bragt ind på ledelsesbordet i skolen, for at samarbejdet mellem Rødekro Tennisklub og skolen kan fortsætte år efter år,” siger Henrik Sørensen, foreningsudvikler Tennis & Padel.