Nyt svømmekoncept tænker undervisning ind i træningen

Trivsels Challenge er et nyt koncept udviklet af DGI Svømning. Formålet er at skabe vandaktiviteter med et lærende og inkluderende element i træningen, så konceptet kan bruges i både foreningen og skolen.

Trivsels Challenge er et nyt alternativ til konkurrence- og motionssvømning, som består af lærende konkurrencer kombineret med forskellige vandaktiviteter. Vandaktiviteterne er varierede og består ofte af modificerede aktiviteter såsom vandrundbold eller pladevendespil.

Konceptet tager udgangspunkt i den enkelte deltager eller elevs forudsætninger og styrker i og uden for vandet. Dette betyder, at aktiviteterne både har de sociale, psykiske, fysiske eller kognitive færdigheder som omdrejningspunkt, fx gennem inddragelse af elementer såsom bogstavjagt eller historiequiz fra den faglige undervisning i skolen.

”Trivsels Challenge er godt, fordi det kan passes ind både som kortere eller længere forløb i svømmetræningen i klubben eller undervisningen i skolen. Det kan bruges som en slags lærende oplevelseseventyr for børn, fordi det ikke kræver særlige færdigheder,” udtaler Jesper Harder, svømmekonsulent ved DGI Østjylland.

”Alle kan deltage aktivt i fællesskabet, opleve de er gode til noget og bidrage til opgaveløsningen. Målet med aktiviteten er hele tiden, at både de idrætsvante og -uvante børn opnår succesoplevelser i vandet, mens de lærer noget”, påpeger han.

Bygger bro mellem skole og forening

Jesper Harder mener, at netop svømning, eksempelvis med udgangspunkt i et koncept som Trivsels Challenge, er helt oplagt til at bygge bro mellem skole og idrætsforening. Selvom der sker samarbejde parterne imellem nogle steder, har langt størstedelen stadig ikke fundet ind i det fælles tråd, som den skolereform, der trådte i kraft efter sommerferien sidste år, lægger op til.

”Svømning kan netop det her med at kæde de to sammen. Man kunne sagtens koordinere indholdet af vandaktiviteterne mellem skole og forening, så de spillede bedre sammen, ligesom man ind i mellem kunne inddrage foreningens svømmeinstruktører i skoleundervisningen. Her vil Trivsels Challenge være oplagt,”, fortæller han.

Jesper Harder ser også en mulighed i at planlægge svømmeaktiviteterne i skolen, så de i endnu højere grad er placeret i ydertimerne – enten som de første eller sidste på skoledagen.

”Hvis svømningen i skoleregi eksempelvis lå om morgenen eller sidst på eftermiddagen, kunne man udvide og kombinere undervisningen med træning eller aktiviteter i svømmeklubben. Dermed ville man have noget nær et fælles forløb, som giver større sammenhængskraft. Måske det også kunne få flere medlemmer til svømmeklubberne,” siger han.

Svømning bør prioriteres

Han er lidt ked af, at flere kommuner og skoler de senere år helt har skåret svømningen væk fra undervisningen, så nogle børn kun er blevet undervist i ’tørsvømning’. Det er lidt ligesom at spille fodbold uden bold med den ikke helt ubetydelige forskel, at manglende evner i rigtigt vand kan have fatale konsekvenser.

”Hvis du ikke kan svømme, kan det i værste fald koste dig livet. Derfor er det enormt vigtigt for børn og unge at lære at begå sig i vandet i skolen, da det ellers vil være hæmmende for dem resten af livet. Derfor er der god grund til at prioritere svømning og livredning i et land som Danmark, hvor vi har mere end 7.300 km kyststrækning,” udtaler Jesper Harder.

Trivsels Challenge på Børn & Unge Konference 2015

Når DGI Østjylland og Dansk Skoleidræt torsdag den 5. november inviterer til Børn & Unge Konference 2015, er MaxTotal Håndbold på programmet som en af de praktiske workshops.

Tanken er, at deltagerne på konferencen lærer at udvikle og tilrettelægge vandaktiviteter, hvor alle deltagere i svømmeklubben eller elever i skolen trives og føler sig som vigtige medspillere med udgangspunkt i de lærende lege fra Trivsels Challenge.

Læs mere om konferencen og tilmeld dig her