Konkurrencer og kahoots: TRIBE-elever dyrker stadig sammenholdet virtuelt

Da TRIBE-eleverne fra Aarhus Katedralskole i foråret ikke kunne mødes fysisk, holdt de sig stadig aktive sammen med ugentlige Kahoot!-quizzer og forslag til aktiviteter.

Fra at være mere eller mindre usynligt har Aarhus Katedralskoles idrætsudvalg udviklet sig til et af skolens mest aktive. Foto: Lars Horn

De studerende fra Aarhus Katedralskoles idrætsudvalg (KIU) går forrest for at samle ’kattens’ studerende med fælles virtuelle aktiviteter.

Læs også: Projekt bygger bro mellem unge, idræt og foreningsliv

55 studerende kæmpede om titlen som skolens bedste kahoot’er i en quiz om idræt og sport. Det var en så stor succes, at KIU under coronanedlukningen i foråret arrangerede en ny Kahoot! med et nyt tema hver uge.

Aarhus Katedralskole er ét af tre gymnasier, som har deltaget i DGI’s TRIBE-projekt, der skal styrke trivslen og sundheden med elevdrevne idrætsfællesskaber. På gymnasiet i Aarhus er KIU vokset fra 2 til 13 medlemmer på et halvt år, og det momentum skulle corona ikke komme i vejen for.

”Vi er meget motiverede, fordi vi kan se, at vi har fået udvalget til at vokse. Selvom skolen har været lukket, vil vi gerne bibeholde, at KIU er stort og synligt, samtidig med at vi gerne vil gøre noget for vores medstuderende,” sagde Mette Emilie Lundgaard Hansen, der er formand for KIU, tilbage i april.

Hvad er Kahoot!

  • Kahoot! er en online spilbaseret læringsplatform.
  • Den bruges ofte på skoler og uddannelsessteder som en interaktiv del af undervisningen.
  • Spillene, de såkaldte Kahoots, er brugergenererede multiple-choice quizzer, som alle med spilkoden kan tilgå.
  • Kahoot! kan bruges til at teste viden eller som en sjov og anderledes aktivitet.
  • Alle kan oprette en Kahoot! på kahoot.com.

Kahoots samler de studerende

Det første initiativ var et skema med inspiration til fem aktiviteter, de studerende kunne lave derhjemme med deres familier. Det var aktive konkurrencer, som hvem der kunne stå længst tid i planken, til hvem der kunne løbe flest kilometer.

”Så tænkte vi: ’Vi er jo et skoleudvalg, så hvordan får vi de studerende samlet?’ Så begyndte vi at lave Kahoot!-quizzer,” forklarer Mette Emilie Lundgaard Hansen.

Hvert medlem af KIU havde derefter ansvaret for en Kahoot!, og hver uge inviteredes alle skolens studerende til en ny quiz med et nyt tema, hvor der var præmier på højkant.

Quizzerne blev oprettet som Facebook-begivenheder og slået op på skolens lukkede gruppe. Det var ifølge formanden været en stor succes.

”De har taget rigtig godt imod det. Til den første Kahoot! var det mere end en almindelig gymnasieklasse, der var med, så det er vi rigtig stolte af,” siger hun.

Læs også: Undersøgelse: Gymnasielever vil gerne spille badminton

Se hvorfor TRIBE fungerer så godt på Aarhus Katedralskole i videoen. 

Vi har stadig skole-sammenholdet

Selvom en Kahoot! aldrig erstatter det fysiske samvær i gymnasiet, er det et godt alternativ. Særligt under coronanedlukningen, hvor Mette Emilie Lundgaard Hansen beskrev, at hungeren efter at komme tilbage til vennerne var stort.

”Vi føler stadig, at vi har det her sammenhold, man har, ved at gå og være på en bestemt skole. Det kan vi stadig mærke. Og vi kan jo se, at folk gerne vil være en del af det,” siger hun.

Hun tror, at en del af succesen med de virtuelle fællesskaber skyldes Aarhus Katedralskoles deltagelse i TRIBE. Ikke mindst fordi det har fået skolens idrætsudvalg til at stå stærkere end nogensinde.

”TRIBE har medført, at vi har fået en rigtig god infrastruktur i udvalget."

"Ressourcerne og det gode sammenhold i udvalget har resulteret i, at vi har været produktive og mere aktive udadtil. Det har folk kunnet se, og det har haft indflydelse på, at vi har kunnet bibeholde samme gejst selv under det virtuelle,” siger Mette Emilie Lundgaard Hansen.

TRIBE skaber TRIvsel og BEvægelse på dit gymnasium

For at imødekomme de unge og deres pressede hverdag forsøger DGI med TRIBE at give dem et nemt og lettilgængeligt idrætstilbud ved at oprette idrætsfællesskaber lokalt på gymnasiet, som drives af eleverne selv.

Det er nu ét år siden, de første idrætsfællesskaber blev dannet på de tre første pilotskoler i projektet, Viby Gymnasium, Aarhus Katedralskole og Skanderborg Gymnasium.

På Aarhus Katedralskole har 12 unge mennesker engageret sig frivilligt i idrætsfællesskabet, og de har siden september 2019 arrangeret et bredt udbud af idrætsaktiviteter og events til skolens elever.

Der har været i alt 321 deltagere til deres ugentlige aktiviteter og 360 deltagere til deres events.

Der er allerede planlagt TRIBE-forløb på både Egå Gymnasium og Aarhus Handelsgymnasium, som forventes at starte op i begyndelsen af næste skoleår.

Skal din skole være med? Læs mere om, hvad DGI kan tilbyde.