DGI-projekt skaber idrætsfællesskaber i udsatte boligområder

DGI Crossroads arbejder med at få unge i bevægelse og skabe en række ’communities’ i udsatte boligområder i Aarhus. I 2017 har DGI Crossroads været med til at skabe communities i otte forskellige boligområder.

DGI Crossroads arbejder med at få unge i bevægelse og skabe en række ’communities’ i udsatte boligområder. Foto: Bent Nielsen

Street soccer, urban running og street workout. Det er nogle af de aktiviteter, som unge fra såkaldte udsatte boligområder i Aarhus har sat i gang i det seneste år med hjælp fra DGI Crossroads. Målet er, at de unge bliver en større del af lokalsamfundet og foreningslivet ved at drive deres egne idrætsfællesskaber.

DGI Crossroads har i 2017 uddannet 112 unge i blandt andet Frydenlund, Gellerup og Tilst. Uddannelsen giver de unge konkrete værktøjer og kompetencer til at skabe vedvarende aktiviteter for andre børn og unge i eget lokalområde.

”Formålet med DGI Crossroads er, at vi bruger idrætten til at sikre, at langt flere unge i disse områder sætter deres ressourcer i spil og løfter sig selv til at blive ledere og frivillige. Vi giver dem et ansvar i forhold til deres ’community’, så de lærer at tage ejerskab,” siger Morten Graff, projektleder på DGI Crossroads.

Street soccer for piger skaber stærkt fællesskab i Frydenlund

Et af stederne, hvor DGI Crossroads har arbejdet, er i Frydenlund i Aarhus V, hvor de lokale piger har skabt et fodboldhold. Pigerne i nabolaget har haft svært ved at finde en aktivitet, som de kunne være fælles om, men muligheden for et fodboldhold opstod oven på EM-succesen for de danske kvinder i sommers.

Pigerne fik en træningstid på den lokale multibane én gang om ugen. For pigerne i Frydenlund er det nyt, at de får lov at spille på den lokale multibane, som normalvis bliver indtaget af drengene.

”I starten var det en flok piger, der ikke helt vidste, hvad de skulle lave, når de havde fri. Nu har de fundet et fællesskab i fodbolden, og det betyder meget for området, at pigerne også er kommet på banen og har fået noget selvtillid,” siger Janne Kjeldtoft, Børn og Unge medarbejder i Fælleshuset i Frydenlund.

Og pigerne har fået et unikt fællesskab i de seneste fire måneder, hvor de har spillet fodbold.

”Stemningen er god, så man glæder sig til at komme hver gang. Jeg føler også, at vi kan snakke sammen om stort set alt, hvilket vi ikke kunne til at starte med, så det har helt klart skabt et stærkt fællesskab iblandt os piger,” siger Hannah Aboud, der spiller i FC Frydenlund.

De unge skal på sigt være brobyggere til foreningslivet

Når der skal evalueres på DGI Crossroads’ aktiviteter i 2017, er projektleder, Morten Graff, ikke i tvivl.

”Ved at give ikke foreningsaktive unge ejerskab, har de vist, at de gerne tager frivilligt ansvar for aktiviteter i deres lokale boligområde. De communities, som de unge har skabt via DGI Crossroads, styrker deres kompetencer og selvtillid, og skal på sigt være brobyggere til det øvrige foreningsliv,” siger han.

Arbejdet med de forskellige communities fortsætter i 2018. For DGI Crossroads består en stor del af det fremtidige arbejde i at følge op på de unge og tilbyde dem en række nye udviklingsmuligheder, så de sikrer, at de mange communities ikke går i stå.

”Vi slipper ikke de unge, men tilbyder løbende udvikling og uddannelse af dem og deres community i årene fremover, eller så længe det giver mening for de unge,” siger Morten Graff.

Om DGI Crossroads

  • DGI Crossroads har i 2017 arbejdet i 8 forskellige udsatte boligområder i Aarhusog omegn. I de områder er der blevet uddannet 112 unge.
  • Områderne er:
    • Frydenlund
    • Gellerup
    • Ny- og Næringen (Vejlby Vest) 
    • Præstevangen (Viby)
    • Langkjær Parken (Tilst)
    • Produktionsskolen (Aabyhøj)
    • Reginehøj
    • Højvangen (Skanderborg)
  • DGI Crossroads stiller med instruktører i de første fem måneder. Gradvist overtager de unge derefter driften af deres ’community’. Det er også I disse fem måneder, at de unge bliver uddannet.
  • På uddannelsen bliver de unge ledere uddannet som instruktører i deres idræt og lærer desuden om organisering, kommunikation og rollefordeling i et ’community’
  • De unge påpeger følgende områder, hvor de har udviklet sig:
    • Respekt imellem hinanden
    • Sammenhold og fællesskab
    • Ansvar og forpligtelse
    • Motivation og engagement
    • Personlig udvikling og bevidsthed