Underviser og idrætslektor: Vi skal øge unges ansvarsfølelse og trivsel
Hvordan får man eksamenspres, TikTok-feeds og ungdomsliv til at harmonere med foreningsliv? DGI Nordsjælland arbejder på at øge unges deltagelse i foreningsfællesskabet og undersøger, hvordan ansvaret for at drive en forening kan påvirke deres trivsel.
Johan Thimm, der har undervist på Gribskov Gymnasium i 17 år, har oplevet, hvordan foreningslivet i stigende grad mister sin relevans for unge i 2024.
”Min generation kan godt frygte, at det foreningsliv, vi selv voksede op med, er på retræte. Flere unge vælger foreningsidræt fra i disse år,” siger Johan og uddyber:
”Mange unge føler sig presset fra flere sider, hvilket gør, at de fravælger foreningslivet. Jeg har længe ønsket at forstå denne tendens bedre for at finde måder at engagere unge i foreningsfællesskabet, som også bidrager til deres demokratiske dannelse.”
Med denne ambition har Johan skabt en løsning: en elevdrevet idrætsforening, 'Gribskov Boulders', hvor unge får medansvar. Siden foråret 2023 har han i tæt samarbejde med DGI Nordsjælland udviklet projektet, hvor eleverne får den nødvendige viden til at drive foreningen selvstændigt. Foreningen, der udspringer af Idræt B-undervisningen, er nu åben for alle elever på gymnasiet. For at deltage i bouldering skal eleverne dog først gennemgå et sikringskursus, før de giver sig i kast med kalk og karabinhager.
På længere sigt ønsker Johan, at eleverne helt overtager driften af foreningen, men for nu kræver det stadig et aktivt engagement fra hans side. Et engagement der er båret af håbet om, at flere elever vil se værdien i fællesskabet og på sigt overtage ansvaret for foreningen.
Balancen mellem ansvar og trivsel
Johan Thimm står bestemt ikke alene med sit ønske om at involvere unge mere aktivt i foreningslivet. Debatten om unges faldende deltagelse i foreninger har været et varmt emne i løbet af sommeren 2024. Et emne som også står på DGI’s liste over strategiske prioriteringer med fokus på motivation og trivsel i centrum blandt en ny generation af unge, aktive og frivillige.
En debat Laila Ottesen, lektor ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, også tilslutter sig med blik for unges trivsel i foreningslivet.
Særligt gælder det om at finde en balance mellem at uddelegere ansvar og sikre, at de unge ikke føler sig overbebyrdet, mener lektoren:
”Unge vil gerne have ansvar, og føle at de kan påvirke beslutningsprocessen, men det er vigtigt, at de ikke overlades til det alene. Vi skal huske at se idræt og foreningsliv som modvægt til hverdagen, hvor man kan slippe for pres og præstation og i stedet fokusere på at være en del af et fællesskab.”
Johan bakker op om udsagnet og tilføjer, at det er afgørende, at engagementet i en elevdreven forening ikke føles som endnu en præstationsplatform:
”Arbejdet i foreningen skal være drevet af lyst og motivation, ikke føles som en byrde. Det skal handle om både faglig og personlig udvikling – så virker det mere naturligt og uforpligtende.”
Elevdrevet forening: En investering med afkast
Selvom Johan indrømmer, at arbejdet med en elevdrevet forening har krævet meget af hans tid, ser han store gevinster ved indsatsen.
”Det kræver, at man som underviser er villig til at investere sin tid i forberedelse, økonomi og administration, men jeg har også fået meget retur. Jeg fungerer som motoren, der holder eleverne engagerede og minder dem om, at deres indsats i foreningen kan betale sig på sigt,” siger han og fortsætter:
”Eleverne får en klar oplevelse af, at de kan gøre en positiv forskel for andre og en fornemmelse af, at de har en stemme. Det er to ret centrale resultater i det arbejde vi samlet ligger i foreningen, og når dagen er omme, det der motiverer os til at fortsætte.”
DGI Nordsjælland arbejder samtidig for at gøre det nemmere for både undervisere og elever at starte og drive elevforeninger, så det bliver mere overkommeligt at investere tid i foreningsarbejde.
Fremtidig inspiration og forbilleder
Både Johan Thimm og Laila Ottesen peger på, at nøglen til at få flere unge involveret i foreningslivet ligger i de muligheder der bliver skabt for dem.
”Vi kigger ind i nogle mere strukturelle forandringer i foreningerne, hvor de unge bliver inddraget til at være aktive på den måde, de ønsker. Her bliver medansvaret en vigtig del af løsningen. Men udover følelsen af medansvar er det vigtigt, at unge kan se, hvad de personligt får ud af det – f.eks. at det frivillige arbejde kan styrke deres CV og karrieremuligheder.”
Samtidig advarer Laila også mod at overforenkle processen med at forstå unges behov for at få medansvar:
”Vi kan ikke altid forudsige, hvad unge har brug for. Det kræver konkrete eksempler og rollemodeller, som de kan spejle sig i. Vi skal vise dem, hvordan foreningsarbejde kan se ud i praksis, for at kunne skabe reelle ændringer.”
For Johan Thimm er Gribskov Boulders netop et sådant eksempel:
”Tænk, hvis vores arbejde på Gribskov Gymnasium kunne inspirere andre uddannelsesinstitutioner til at starte elevdrevne foreninger? Det er drømmen – at udvide unges horisont og give dem følelsen af, at de gør en positiv forskel for andre.”