JGI-Swim forbereder social genstart: De skal tilbage til, at det er sjovt at komme

Når børnene i JGI-Swim kommer tilbage, er det vigtigere, at de genfinder glæden ved at gå til svømning, end at de kommer hurtigt i gang med teknisk træning.

Træningen kan godt både være social og foregå i vandet. Foto: JGI-Swim

”Hvis de får følelsen af, at det er rart at være her, så vil de også gerne gå til svømning næste år.”

Læs også: Svømmehallen er skiftet ud med virtuel træning

Det er den tilgang, JGI-Swim i Jyllinge har valgt for genstarten af svømningen efter coronanedlukningen. Når børnene endelig får lov at komme tilbage i svømmehallen, handler det ikke om at genvinde al den tabte svømmetræning, men i stedet om at de skal have det sjovt, fortæller svømmeskoleleder Connie Højgaard.

”Hvis vi går i gang med en masse teknisk træning, taber vi børnene. Det sociale er det, som mange børn og unge lige nu savner allermest, og det er lige så meget de sociale bånd, som gør, at de bliver ved. Derfor vægter vi lige nu det højest,” siger hun.

Så vil de gerne fortsætte

I JGI-Swim tror de på, at det sociale er en vigtig del af det at lære. Har du det godt socialt, har du også nemmere ved og er mere positiv over for at lære nye ting.

Det er begrænset, hvor meget børnene kan nå at lære på den korte tid af sæsonen, som resterer efter genåbningen, men en social genstart danner udgangspunktet for, at næste sæson bliver god.

”Derfor er det i stedet vigtigt, at vi går ind i det sociale. Børnene skal have følelsen af, at det er sjovt at gå til svømning, og at de derfor gerne vil gå til svømning igen i næste sæson,” forklarer Connie Højgaard, der ellers frygter at miste medlemmer.

”Jeg tror, der er en gruppe af svømmere, som allerede nu ikke ved, om de gider gå til svømning længere. Kan vi få dem herned og opdage, at det faktisk er sjovt, så vil de gerne fortsætte.”

Læs også: Svømning skruer op for webinarer i 2021

JGI-Swim tror på, at børnene har nemmere ved at lære, hvis de først har det godt socialt.JGI-Swim tror på, at børnene har nemmere ved at lære, hvis de først har det godt socialt.Foto: JGI-Swim

Individuel idræt i hold

Bare fordi træningen skal have mere fokus på det sociale, betyder det ikke, at svømmerne ikke skal i vandet. Svømmetræning kan sagtens puttes ind i en mere social øvelse. JGI-Swim har tidligere haft succes med et venskabshold, hvor flere hold på tværs af aldersgrupper og bassiner laver aktiviteter sammen.

”Så hjælper de store for eksempel de små med at komme over i det store bassin. Man kan tydeligt se, at der sker noget. De lærer nogle fra de andre hold at kende, og de store får en følelse af, at de kan hjælpe, og at der allerede er nogle, der kan bruge de ting, de ved,” oplever Connie Højgaard.

Det giver også svømmerne følelsen af at være en del af et hold. Noget, som ellers godt kan være udfordrende i en individuel idræt som svømning.

”Hvis de har det godt, kender dem, de er sammen med, og laver nogle aktiviteter sammen, så bliver de også ved med at gå til svømning længere, end hvis de bare føler, at de skal lære at svømme tusind meter.”

Det vigtigste er, at vi griner og har det sjovt, samtidig med at vi også, måske ikke helt bevidst for alle, laver noget svømning

Connie Højgaard, svømmeskoleleder i JGI-Swim

Angry birds i vandet

Et andet eksempel på, at svømmetræningen godt kan være social, er de såkaldte aktivitetshold, hvor svømmerne laver alt mulig andet end at svømme frem og tilbage. De har lavet detektivopgaver og spillet angry birds og quidditch i vandet og planlægger også livredning.

Læs også: Onlinekurser hitter under corona: Det er genialt

Det er alle aktiviteter, som foregår i eller ved vandet, men hvor svømmerne er sammen om at lave tingene. Men inden selve træningen og de sociale aktiviteter venter, gælder det velkomsten tilbage i foreningen, og den har JGI-Swim også forberedt sig på.

Alle børn skal have en følelse af, at der bliver lagt mærke til dem, og at de har været savnet. Og det må tage den tid, det tager.

”Det handler lige så meget om at lytte til børnene og høre, hvad de har savnet, og hvad de godt kunne tænke sig. Det lærer vi også af. Det vigtigste er, at vi griner og har det sjovt, samtidig med at vi også, måske ikke helt bevidst for alle, laver noget svømning,” siger Connie Højgaard.