Facebook gav nye medlemmer i Glostrup IC Volley

Mens corona har været hård ved medlemstallet i mange idrætsforeninger, er det lykkedes Glostrup IC Volley at få flere med i fællesskabet.

At kommunikere målrettet er noget, der kan gøre en stor forskel for en idrætsforening. Det har Glostrup IC Volley erfaret med deres strategi på Facebook. Foto: Simon Øksnebjerg

Hvem er målgruppen? Det spørgsmål har vist sig at være vejen til succes i volleyklubben i Glostrup, hvor målrettet kommunikation har betydet en medlemsvækst på 23 pct.

”Da vi skulle have gang i træningen igen, lavede vi et opslag på vores Facebookside. Opslaget var meget præcist målrettet børn i 4. og 5. klasse og deres forældre. Vi delte opslaget på de lokale Facebookgrupper i byen, og inden vi fik set os om, havde vi fået tre nye medlemmer”, siger Simon Øksnebjerg, der er formand i klubben.

Og det stoppede ikke ved de tre, for nu er der dobbelt så mange spillere på den årgang. Succesen betød, at klubben besluttede sig for at rekruttere målrettet til andre årgange. Det har betydet en imponerende medlemsfremgang.

”Vi lavede en lignende indsats for seniorer og for de yngre spillere, der går i 1. og 2. klasse. Inden corona havde vi 65 spillere, nu nærmer vi os faktisk de 80. Det har også betydet meget, at vores voksne medlemmer og forældre til de yngste medlemmer har været gode til at dele vores opslag”, siger Simon Øksnebjerg og fortsætter:

”Vi gik meget målrettet på de enkelte aldersgrupper. På den måde blev vores opslag meget aktuelle for de rigtige mennesker. Og så har vi naturligvis sørget også for, at vi rent faktisk havde trænere og haltid, så der var et hold at træne på, når de kom ned til os”.

Tre gode råd fra Glostrup IC Volley

  • Vær præcis på aldersgruppen
  • Vær præcis på, hvor og hvornår der er træning
  • Planlæg træningstiderne, så hele familien kan spille på samme tid

Hvad vil man sige til hvem, hvor og hvordan?

Netop det at kommunikere målrettet er noget, der kan gøre en stor forskel for en idrætsforening. Der er nemlig en tendens til at mange aktiviteter markedsføres med, at alle kan være med.

”I DGI er vores bedste råd at huske, hvad man vil sige til hvem, hvor og hvordan. Vi kan hurtigt komme til at skrive, at alle kan være med. Men når nu holdet kun er for en specifik aldersgruppe, er det jo vigtigt at kommunikere det. Glostrup Volley fortjener derfor en stjerne for at gå så målrettet til værks”, siger Marianne Høyer, der er forenings- og udviklingskonsulent i DGI Midt- og Vestsjælland.

Ansigt på foreningen

Næste skridt bliver at få taget flere billeder fra træningerne.  På den måde kan klubben via hjemmesiden og Facebook vise, hvad der sker inde i hallen og ude på banerne. Det skal give endnu flere lyst til at være med.

”Der er et stort potentiale for rigtig mange foreninger i at sætte ansigter på foreningen. På den måde kan nye medlemmer møde foreningen hjemmefra sofaen, mens det kan styrke fællesskabet i foreningen for eksisterende medlemmer, fordi man oplever, hvad der sker på de andre hold”, siger Marianne Høyer.