Kommunikér, hvad I gør, for at inspirere andre

Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget. Derfor er det vigtigt, at I fortæller, hvad I gør for at blive mere bæredygtige for at motivere og inspirere andre til at gøre noget.

Fortæl omverdenen om jeres arbejde med bæredygtighed.

  1. Lav en kommunikationsplan for at holde styr på, hvad I gerne vil fortælle og hvornår. Det kan være et excel-ark, hvor I skriver jeres tiltag, hvilke medier I vil kommunikere gennem og hvem, der er ansvarlig for at gøre det og hvornår. Det kan give et rigtig godt overblik.
  2. Brug kommunikationsplanen som afsæt til at skaffe nye sponsorer, fondsmidler mv. og inspirere andre events og foreninger til at lave de samme bæredygtige tiltag som jer.

Brug verdensmålene aktivt og gør dem synlige

Anvend de relevante verdensmål i jeres kommunikation, da det hjælper med at fortælle omverdenen, hvad I arbejder for og med.

  1. Brug Verdensmålene på jeres skilte, sociale medier og på jeres hjemmeside. Her i guiden kan I se, hvilke verdensmål det giver mening at brande sig på i forhold til de forskellige indsatsområ Læs mere om verdensmålene her. (henvis til side i guiden om verdensmål)

Fortæl, hvad I gør, der hvor I gør det

Oplys folk om jeres arbejde med bæredygtighed, der hvor I har implementeret de forskellige tiltag. Opsæt skilte, der fortæller om de bæredygtige tiltag, for eksempel at I bruger lokale råvarer, der hvor man kan købe jeres mad.

Leg med konkurrencer

Hvis man gerne vil have flere folk til at bruge sine nye bæredygtighedstiltag, kan man eksperimentere med at bygge sine tiltag op om konkurrencer og leg.

  1. Lav en konkurrence om, hvilket hold eller årgang som kan samle mest affald ind i området på en uge.
  2. Forsøg at gøre bæredygtighed sjovt at være en del af. Det kan være en skraldespand med et basketnet, hvor man skal forsøge at kaste sit affald i den rette beholder.

Find den rette partner

Tag fat i lokale medier, når I har en relevant historie om jeres bæredygtighedstiltag. Hvis medierne fortæller om det, kan det hjælpe med at skabe opmærksomhed, hvilket kan lede til nye sponsoraftaler.

Få flere råd til, hvordan I kan arbejde med partnerskaber her.

Læs også: Skab ejerskab og involvér.