Gode råd: Sådan skaber I aktiviteter for sårbare børn og unge
Her får du en opsummering af de gode råd fra DGI’s podcast Sådan skaber I aktiviteter for sårbare børn og unge.
Lyt til podcasten: Sådan skaber I aktiviteter for sårbare børn og unge.
Sådan skaber I aktiviteter for sårbare børn og unge
- Et hold for sårbare børn og unge kræver flere trænere og mere plads end andre børnehold. Det optimale er, hvis mindst en træner har en specialpædagogisk baggrund.
- Byg træningen op over samme tydelige struktur hver gang, fx: Først motorisk træning, så teknisk træning, og til sidst kamp. Brug gerne stationstræning. Vær ikke bange for at tage gamle øvelser frem igen: Gentagelser er godt.
- Brug visuelle hjælpemidler, fx piktogrammer, eller tegn timens indhold på en tavle. En time-timer er god til at visualisere, hvor lang tid der er tilbage.
- Giv enkle og tydelige beskeder. Laver børnene en fejl, så tag den på dig: Det var dig, der ikke tænkte dig om. Så kommer de videre - og du kan bære det.
- Ros børnene. De har ofte lavt selvværd, så fremhæv det, der går godt.
- Skab en god og tryg relation til hvert barn. Spørg til den finger, der gjorde ondt sidste gang, og vis, at du husker og kan lide barnet. En god relation er afgørende for, at det bliver en god oplevelse at være til træning.
- Tag en snak med forældrene om deres barn. De kan hjælpe dig til at se ind bag negativ adfærd, så du forstår, hvorfor en konflikt opstår - og måske kan du afværge den. Desuden kan de give gode råd om, hvordan du bedst håndterer barnet.
Find mere viden:
Læs DGI Inklusions håndbog: Idræt for børn med særlige behov
I DGI’s trænerhæfte ’Boost trivslen - i foreningslivet’ kan du få gode råd til træningen og læse om tegn på mistrivsel, hvordan du håndterer negativ adfærd, forældresamarbejde og meget mere.
Introkurset ’Idræt for børn med særlige behov’ på 4 timer bliver jævnligt afholdt i DGI’s landsdelsforeninger. Find det i aktivitetskalenderen.
Lyt til andre podcasts fra DGI
- udarbejdet af Jonna Toft