10 gode råd: Sådan bliver du god til at motivere andre
Få gode ideer til, hvordan I kan skabe motivation hos foreningens medlemmer, så flere påtager sig små eller større frivillige opgaver. Rådene er fra podcasten ’Sådan bliver du god til at motivere andre’ i DGI’s podcastserie om motivation.
Lyt til podcasten: Sådan bliver du god til at motivere andre.
Podcasten er tredje episode i serien: Find ind til motivationen.
10 gode råd: Sådan bliver du god til at motivere andre
1. Del opgaverne op
Del opgaverne op i konkrete, afsluttede bidder. Det er lettere at sige ja til en opgave, hvis det står klart, hvad den indebærer, og hvornår den er afsluttet.
2. Tag ikke hele hånden
Gør det muligt, at frivillige kan påtage sig små opgaver, der ikke tager særlig lang tid. Det skal være okay at bidrage med det, man kan. Med tiden kan personen måske byde ind med mere.
3. Skab relationer
En af de stærkeste motivationsfaktorer er at indgå i et fællesskab. Skab relationer, snak sammen, og gør det hyggeligt. Husk, at man ikke kun er frivillig, når man møder op i foreningen, så fællesskabet skal kunne mærkes derhjemme. Måske giver det mening for nogle at være to sammen om en opgave?
4. Skab stolthed
Gør de frivilliges arbejde synligt, anerkend det og skab stolthed omkring det. Det betyder noget for den enkelte, at der bliver lagt mærke til den opgave, han eller hun har udført.
5. Vær flere om opgaverne
Prøv at undgå, at nogle står alene med en opgave. Der skal være frihed til at melde afbud.
6. Følg op
Når en frivillig har påtaget sig en opgave, så følg op. Vis interesse for det, han eller hun laver, og spørg, hvordan det går, og om der er brug for hjælp til noget.
7. Hav styr på det praktiske
Sørg for at der er styr på praktikken omkring de opgaver, de frivillige skal løse: Baner, bolde, lys, redskaber og så videre.
8. Barrierer? Sæt ord på
Tænk over, hvad der kunne være en barriere for motivationen til en given opgave. Snak om det på forhånd, for så bliver udfordringen lettere at løse, hvis den dukker op.
9. Tag afsæt i den enkelte
Lyt til, hvad der motiverer den enkelte, og undersøg, hvilke opgaver I har, der passer lige netop til denne person. Det er altid lettere at sige ja til en opgave, der er personligt rettet.
10. Nye skal bydes velkommen
Hvis personen er ny i foreningen, så brug lidt tid på at forklare om, hvordan foreningen fungerer. Lad den nye møde de andre, som han eller hun måske skal arbejde sammen med, og aftal, hvem der ringer til den nye og sørger for, at de kommer i gang.
Kilder: Klaus Larsen og Rasmus Mortensen fra Tuse IF Fodbold og Maja Holm, afdelingsleder og adfærdsdesigner i DGI.