Vores hold kommunikerer i lukkede facebookgrupper
Få tre råd om gruppeopslag, billedvalg og motiver fra Furesø Løbeklub, som har oplevet eksplosiv medlemsvækst de to år, klubben har været på facebook.
Tine Ringgaard, formand for Furesø Løbeklub, står for opslag på løbeklubbens facebookside, mens trænerne klarer gruppeopslagene. I forløbet siden 2016, da løbeklubben først kom på facebook, har de prøvet at gøre trænerne til administratorer for klubbens side, men de lærte også, at når du svarer, så svarer du på foreningens vegne, og det er bedst, at det er en repræsentant for bestyrelsen, der står for det.
Læs om de seneste to år med nye aktiviteter og medlemsvækst i artiklen "Facebook får færre til at droppe træning."
Furesø Løbeklub
- er på to år vokset fra tre til ti hold.
- har nu knap 400 medlemmer.
Her kommer tre input fra løbeklubbens formand om praktisk kommunikation på facebook:
1. Trænerne kommunikerer direkte og detaljeret med grupperne
”Vi oplevede, at vi havde brug for at kommunikere direkte med holdene. Så det gør vi nu i lukkede gruppe for hvert hold.”
Her lægger trænerne ruter ud, fortæller, om man skal løbe på asfalt, hvor langt man skal løbe, og medlemmerne kan kommentere internt.
”I grupperne kommunikerer trænerne direkte med løberne. Tidligere lagde vi udførlige informationer på klubbens side, men nu foregår det i grupperne. Her kan vi skrive præcist om aktiviteterne,” siger Tine Ringgaard.
Behovet er opstået, fordi de er blevet så mange, for mens de for to år siden havde de tre hold, har de nu 10 løbehold og to ganghold.
2. Brug også trænernes billeder
Aktive, løbere som ledere, der ikke kan lade være med at hive kameraet frem, når de alligevel er af sted, kan blive et stort aktiv for klubben. De bidrager til at synliggøre foreningens aktiviteter på sociale medier.
Læs mere i temaet "Sæt strøm til din forening," i DGI Magasinet Udspil #5, 2018.
Tine Ringgaard bruger også trænernes billeder:
”Trænerne er flittige til at lægge billeder op i grupperne og sende billeder til mig,” siger hun.
Efter træning skriver hun en opfordring på Messenger til trænerne om at sende billeder.
”Når jeg kan se, at jeg har et bredt udsnit af medlemmer, så laver jeg opslaget. Jeg vælger billeder, og de fleste hold er repræsenteret,” siger Tine Ringgaard, som har flair for, hvad der virker, selv om hun ikke er uddannet i kommunikation.
Hun tager mange billeder, og når hun vælger billeder, er det hendes mavefornemmelse, der bestemmer.
3. Vis smil og ægthed
”Vi skal se glæde og smil og bredden i vores medlemsskare. Det er hurtigt at se, hvad der er værd at vælge. Man behøver ikke altid være super smart og slank. Det er et godt signal til andre,” siger Tine Ringgaard.
Om det enkelte opslag siger hun:
”Det tager bare tre sekunder. Det kræver blot, at man husker at få det gjort og er en lille smule kreativ i sine formuleringer,” siger Tine Ringgaard.
Samlet set bruger Tine Ringgard en halv time om ugen på facebookopslag.
”Det går stærkt, fordi jeg har gjort det mange gange. I starten overvejede jeg mere," siger Tine Ringgaard