Vælg den rigtige hjemmeside

Inden I går i gang med en ny hjemmeside, kan I med fordel overveje målgruppen, type af indhold samt personer med tekniske kompetencer i foreningen.

Klubmodul, Conventus, Holdsport, Globus Data, Memberlink og ForeningLet. Der findes et væld af IT-systemer til medlemsadministration, økonomi og kommunikation.

At vælge den rigtige hjemmeside kan være svært i en idrætsforening, for hvem har de tekniske kompetencer til overhovedet at gå i gang? Og hvad skal man vælge, og hvem skal opdatere den fremadrettet?

Morten Garde er formand i Gymnastik Odder, der i flere år godt ville have en ny, tidssvarende hjemmeside. Og de endte faktisk med at lave den to gange, da et nyt behov opstod.

»Det vigtigste for os var, at hjemmesiden fungerede intuitivt, og at vi nemt kunne give den liv med aktuelle billeder, video eller arrangementer. Vi ønskede en brugervenlig og simpel flade, så vi selv kunne finde ud af at lægge ting op, uden at man skal være specielt kyndig udi hjemmesider. Som frivillig forening var det også vigtigt, at vi nemt kan overlevere, når der kommer nye i bestyrelsen, så det ikke bliver en flaskehals for os,« siger han.

Den samlede pakke

Faktisk havde Gymnastik Odder lavet en ny hjemmeside, men motoren for foreningen - håndteringen af medlemmer og hold - fungerede ikke efter hensigten. Derfor lavede foreningen en ny hjemmeside, hvor hele administrationen af medlemmer som kontingent, hold og træning, var en del af systemet.

»Vores forhenværende medlemsmodul var gammeldags og ikke ret intuitivt. Vi snakkede meget om sårbarhed, og at ikke alle kunne finde ud af det. Vi fandt en samlet pakke med hjemmeside og medlemsadministration, så det hele hænger sammen i en stor synergi og kan nu tilgås af alle, og det var rigtig vigtigt for os,« siger Morten Garde.

4 vigtige vinkler på valg af hjemmeside

Systemet
Vælg noget i et moderne layout, som er responsivt, som fungerer både på computer og devices og som man kan redigere i.

Målgrupper
Hvem skal besøge hjemmesiden? Er det nuværende, nye medlemmer, forældre eller interessenter som for eksempel kommunen?

Indhold
Hvad vil vi gerne fortælle de forskellige målgrupper, og hvad har de forskellige grupper behov for at vide? Husk kontaktinfo til foreningen.

Test
Test det af. Hvad fungerer, og hvad fungerer ikke? Det bedste publikum er dem, der skal bruge hjemmesiden.

Kilde: Lise Sinius Abildgaard, konsulent med ansvar for foreningskommunikation i DGI Østjylland