Trivsel og taktik går hånd i hånd
Det behøver ikke at være enten eller, hvis man både vil rumme spillere med særlige behov og have et dygtigt hold.
For trænerteamet for U15-spillerne i Hadsten Hawks er det ikke teknik, taktik og sejre, der er det vigtigste – det er spillerne og deres trivsel. Holdet er et alment baskethold, men der er plads til spillere med særlige behov.
"Vi er her primært for vores spillere; at se deres udvikling og lære dem færdigheder, de kan bruge i livet – det er dét, der driver os som trænere. Og den tilgang er god at have for at være inkluderende," siger John Lauritzen, der er den ene halvdel af trænerteamet for U15- spillerne.
U15-holdet spiller i den øverste danske række for deres årgang. For begge trænere er det en vigtig pointe, at man sagtens kan have det primære fokus på sine spillere, og hvordan de har det, og samtidig klare sig godt sportsligt.
"Vi gør os selvfølgelig umage og forlanger også, at spillerne gør sig umage på det niveau, de er på. Det er en misforståelse, at man ikke kan være seriøs med træningen og samtidig have plads til alle på holdet," siger Jørgen Halgaard, der er den anden halvdel af trænerteamet.
For trænerteamet kan særlige behov være mange ting og ikke kun diagnoser. Diagnoser er i trænernes øjne ligegyldige; det vigtige er at kende spillerne og se dem, som de er. Tidligere har der været en spiller med infantil autisme, som gik på holdet i otte år.
"Til hans sidste kamp lavede han nogle afgørende point, så alle de andre spillere dansede om ham i cirkel og råbte MVP (står for Most Valuable Player og bruges særligt i amerikanske sportsgrene til at hædre den bedste eller vigtigste spiller, red.) – så vi har virkelig også bare nogle gode spillere på holdet, som tager ansvar for, at alle har det godt," siger John Lauritzen.
Det er egentlig ikke vigtigt, om man har en diagnose eller ej
Jørgen Halgaard, træner på Hadsten Hawks U15-holdet
Der skal mere til end point
Både John Lauritzen og Jørgen Halgaard er blevet inddraget i trænergerningen som forældre på sidelinjen og har selv henholdsvis tvillinger og en søn på holdet.
"Vi har spillet lidt basket, men ikke meget. Selvfølgelig har vi en glæde ved sporten, men spillerne er det allervigtigste," siger John Lauritzen.
Trænerteamet starter hver sæson ud med et forældremøde, hvor spillerne også er der. Her fortæller trænerne om deres forventninger til både spillere og forældre.
"Vi viser altid nogle slides til forældremødet, som handler om, hvad vi som trænere ser som en god basketspiller – og her står det tydeligt frem, at det ikke er nok at være dygtig på banen," siger John Lauritzen.
"Ja, vi er ret tydelige med, at det er et væsentligt aspekt af at være en del af det her hold, at vi passer på hinanden og giver plads til hinanden. Man er ikke kun er en god spiller, hvis man scorer 30 point per kamp – der skal mere til," siger Jørgen Halgaard.
Til forældremøderne er der også plads til, at forældre kan snakke med trænerne, hvis deres barn har nogle særlige behov, som trænerne skal informeres om. Det er dog ikke alle forældre, der informerer trænerne.
"Vi har fuld forståelse for, at nogle forældre ikke ønsker, at der bliver sat et klistermærke på børnene fra start, men at vi bare ser børnene, som de er – diagnose eller ej," siger Jørgen Halgaard.
"Men hvis der er noget, der fungerer godt eller dårligt for barnet, er det altid godt for os som trænere at vide," tilføjer John Lauritzen.
En struktureret træningsopbygning fungerer godt for alle, ligesom det er godt for alle at blive set og hørt
John Lauritzen, træner på Hadsten Hawks U15-holdet
Anti-kaos træning
Ifølge trænerteamet er mange af de ting, der skal til for at gøre det til en god træning for børn med særlige behov, også det, der gør det til en god træning for andre børn.
"Vi går meget op i at lave anti-kaos træning, altså hvor der er en klar struktur, tydelige rammer og ikke mindst tydelige forventninger til spillerne," siger Jørgen Halgaard.
John Lauritzen nikker og tilføjer:
"En struktureret træningsopbygning fungerer godt for alle, ligesom det er godt for alle at blive set og hørt. Vi vil gerne have, at spillerne kan mærke, at vi vil dem alle hver især."
Faktisk tror begge trænere på, at det er som en god cirkel, hvor spillerne netop bliver dygtige, fordi de trives. Men for at behandle spillerne ens, skal de håndteres forskelligt.
"Nogen skal presses lidt, andre skal have opmuntring. Det handler om at lære dem godt at kende hver og én," siger John Lauritzen.