Sociale medier: Sådan kommer du i gang: 6 gode råd

Hvert socialt medie har sine koder og sin omgangstone. Succes på SoMe handler om at kende tonen og målgruppen og give sig tid til at vedligeholde.

1. Sæt jer ind i, hvad det vil sige at være social på nettet

Sociale medier er et gigantisk online-mødested, hvor folk engagerer sig, sladrer, læser nyheder, laver aftaler og deler historier og skøre øjeblikke. På få år har sociale medier udviklet sig til en uundværlig kilde af information, hvor folk engagerer sig og giver udtryk for deres egne holdninger og meninger. Skal jeres forening være med i samtalen, skal I forstå, hvad der fungerer og være villige til at give jeres brugere noget af værdi. Spørg jer selv: ”hvad har vi, som andre folk gider tale med os om”. Dermed lægger i op til dialog med jeres brugere og undgår envejskommunikation.

2. Sæt jer et mål for siden

Da målet med jeres sociale medieside er afgørende for, hvordan I anvender den, er det vigtigt, at I har gjort jer nogle tanker om dette, før I går i gang. Målet bør altid være at skabe et socialt univers, hvor folk går i dialog med jer og med hinanden. Hvis I involverer og engagerer jeres brugere – eksempelvis medlemmer, pårørende, trænere m.fl. – får I en masse viden om, hvad jeres brugere har brug for, hvad der interesserer dem, og hvad I som forening gør rigtigt, og hvad I kan gøre bedre.

3. Kend jeres målgruppe

Jeres målgrupper er afgørende for, hvordan I skal bruge siden. Det er vigtigt, at I sætter jer ind i, hvad der interesserer jeres brugere, og hvad de har brug for af viden. Der er nemlig stor forskel på, hvordan en 15-årig kommunikerer og er aktiv på sociale medier i forhold til én på 55. Derfor – lyt, lær, og undersøg, hvad der er relevant, og giv folk noget at snakke om. Hvis I viser jeres brugere, at I værdsætter dem, er der stor sandsynlighed for, at de forbliver aktive på jeres side.

Læs mere: Sådan kan din forening bruge de sociale medier

4. Fastlæg tidsforbrug og planlægning

Det kræver tid og planlægning at få et ”community” til at leve. Derfor er det vigtigt, at I fastlægger, hvem der har ansvaret for jeres side, hvad der skal lægges på den og hvornår. På den måde sikrer I jer, at sidens indhold har en vis kvalitet, samtidig med at I får overblik over, hvornår der sker noget i foreningen, der er interessant at fortælle. Et godt råd er, at afsætte et par timer om ugen til at vedligeholde siden.

5. Giv jeres brugere noget der sætter gang i snakken

Folk bliver bombarderet med reklamer, nyheder og historier på internettet. Derfor bør I overveje, om det I fortæller brugerne giver dem noget at snakke om, og om det er noget, de ønsker at dele med deres omgangskreds. Det kræver, at I – så vidt muligt - deler noget ’særligt’ som brugerne kan forholde sig til. Her er det kun fantasien der sætter grænser. Blandt andet kan billeder fra jeres seneste arrangement, nyheder om tiltag i foreningen, upload af sjove og lærerige videoer og involverende spørgsmål være rigtige gode redskaber.

6. Overhold gældende love og retningslinjer for brugen af sociale medier

Reglerne for social medie-kommunikation med medlemmer, børn og unge m.fl. varierer meget efter omstændighederne. Det er dog vigtigt at understrege, at sund fornuft på nettet er mindst lige så gældende som i alle andre foreningssammenhænge. Hvis I overholder gældende love, retningslinjer og ”god stil” i jeres almindelige daglige virke som forening og tager udgangspunkt i disse, når I kommunikerer via sociale medier, vil I ikke rende ind i problemer.