Sådan kan din forening bruge sociale medier

Der findes et hav af muligheder for at bruge sociale medier til at bevare og opbygge relationer. Svaret på, hvad lige netop din forening skal begive sig ud i, afhænger helt af jer selv.

Hvem vil I i dialog med?

Brug lidt tid på at lære jeres publikum at kende. Hvad taler de om på de sociale medier? Hvilke grupper melder de sig ind i?

Hvis I ønsker, at brugerne skal give jer deres holdninger, viden eller idéer, bør I ligeledes kende deres handlemønstre, så I ved, hvad der motiverer dem.

Hvad vil I med dem?

Vil I vise dem den gode stemning, når foreningens motionsdamer mødes til kaffe efter træningen? 

Eller vil I hjælpe foreningens instruktører godt i gang i foreningen? For eksempel med forældresamarbejdet eller deltagelsen i idrætsfaglige fællesskaber med trænere fra andre dele af landet, Norden, verden....?

Det kan også være, I bruger mange ressourcer på byfesten. Så er det måske de hardcore frivillige, der skal have et sted, hvor de nemt kan nå hinanden uafhængig af tid og på den måde nøjes med et minimum af traditionelle møder?

Det kan også være, I har opdaget et hyperlokalt socialt medie, for eksempel en blog. Så kan den måske bruges til at opslå begivenheder i foreningen.

Hvis foreningen har lidt kroner på kistebunden, kan det være, I vil skabe opmærksomhed omkring førnævnte byfest ved at lave en quiz, test eller lignende, som brugerne sender til hinanden.

I små, individuelle idrætter findes sociale netsider om at vedligeholde grejet og tilbud på nyt grej. Disse netsteders brugere er ofte topengagerede udøvere, som givetvis kunne ligge inde med kvalificerede holdninger til, hvordan I kunne skrue jeres næste begivenhed sammen.

Mange veje til Rom

Sociale medier kan virke som en kæmpe mundfuld. Men husk, at det ikke er nødvendigt at gøre det hele på en gang. Spis med andre ord elefanten i små bidder.

  • Man kan nå langt ved at koble sig på eksisterende sociale medier og deltage aktivt i dem.
  • Overvej, om I skal bruge noget krudt på i første omgang SELV at få nogle erfaringer, inden I bruger foreningens penge.
  • Skaf viden om jeres medlemmer og ikke mindst potentielle medlemmer.
  • Det I vælger at gøre, skal I gøre med fuld kraft frem. Vær effektiv.
  • Når I er klar, så kan I med en engageret indsats gøre det online liv til et supplerende skatkammer for det traditionelle foreningsliv. Ved at spille på alle tangenter i de sociale netmiljøer, har I muligheden for at blive markedsførende, fordi idrætsforeninger har et unikt produkt.

Skal vi bygge selv eller deltage i eksisterende?

For en mindre idrætsforening giver svaret vist sig selv. Jeg har dog taget spørgsmålet med, da valget af teknik naturligt fylder meget, selv om det har en tendens til at blokere for den strategiske idéudvikling.

Overvej, om I har behov for at kunne flytte data på brugerne fra et system til et andet. I nogle emailsystemer kan man for eksempel få en liste over emailadresser, der er tilmeldt nyhedsbrevet. Hvis I en dag vil bruge et andet system, er det således nemt at kunne downloade listen over emailadresserne.

Skal det være nemt at integrere indholdet fra det sociale medie? Skal det integreres i jeres egen hjemmeside - eller omvendt? Skal det være nemt for besøgende på jeres egen hjemmeside at putte jeres indhold ind på deres egne profiler på sociale netsteder.

Implementér den teknik, der skal til - ikke den teknik der duperer jer.