Sådan får du unge tilbage i idrætsforeningen efter et efterskoleophold

En ny VIFO-pilotundersøgelse viser, at unge gerne vil dyrke idræt i foreningsregi, hvis foreningerne kommer dem mere i møde.

Mange af DGI's medlemsforeninger oplever udfordringer ved at skulle 'afgive' unge medlemmer til efterskolerne, og de oplever, at de unge ikke fortsætter aktiviteterne i foreningsregi, når de vender hjem.

En ny pilotundersøgelse lavet af Videncenter for Folkeoplysning (VIFO) i samarbejde med DGI og Efterskolerne viser dog, at de unge har andre intentioner: af de elever, der var foreningsaktive før efterskolen, regner 96 procent med at dyrke idræt efter opholdet.

Men for at få eleverne retur i foreningen, skal der arbejdes for det, siger ungekonsulent i DGI, Nicolaj Ruby:

”Med undersøgelsen ved vi nu, at foreningen både skal lave nogle tiltag før, under og efter, de unge går på efterskole, hvis man vil sikre foreningsdeltagelsen efter deres ophold.”

Tre råd til at få unge tilbage i foreningen

  1. Skab en god relation og tilknytning, inden de unge tager afsted
  2. Ræk ud til eleven (med måde), mens de er på efterskole, så de føler sig sat pris på, husket og savnet
  3. Tal med de unge om, hvad et attraktivt tilbud er for dem både som udøver og som frivillig – for eksempel hvornår de er klar til at starte, og hvor forpligtede de er af tilbuddet

Få fat i de unge, inden de tager afsted
81 procent af de 778 adspurgte elever dyrkede idræt i en forening lige før, de startede på efterskole. 72 procent af dem regner med at vende tilbage til deres tidligere klub. Derfor er der én ting, der står meget tydeligt frem, siger Nicolaj Ruby:

”Det giver i høj grad mening og værdi at investere i de unge, inden de tager afsted på efterskole. Hvis de får et fællesskab i klubben og meningsfulde relationer, har de i højere grad lyst til at vende retur efter et efterskoleophold.”

Resultaterne tyder på, at tidlig tilknytning til foreningslivet bidrager positivt til, at eleverne finder foreningslivet vigtigt og ser det som et sted, de gerne vil fortsætte med at være i og bidrage til.

Hold kontakten
Når de unge starter på efterskole, er de i en boble i et år. Det må de meget gerne være, men indimellem må en træner eller leder fra foreningen gerne tjekke ind ved eleverne. Det viser nemlig eleven, at de ikke er glemt, og at foreningen sætter pris på dem, siger Nicolaj Ruby.

Han hører nogle gange foreninger sige, at efterskolerne ikke gør nok for at sende de unge retur i foreningerne – men det er misforstået. Mange efterskoler gør nemlig meget for at puffe eleverne i retningen af foreningerne. Derfor er et godt råd, at foreningerne selv tager initiativ til at snakke med efterskolerne og arbejde sammen.

Derudover gør efterskolerne brug af DGI’s træner- og lederuddannelser. Her viser VIFO-undersøgelsen, at en træneruddannelse taget på efterskole har en positiv sammenhæng med elevens efterfølgende ønske om at blive frivillig efter efterskolen. Undersøgelsen viser også, at 30 procent af de adspurgte elever tager træneruddannelsen under deres efterskoleophold, og at langt flere, nemlig 64 procent angiver, at de opnår erfaringer med foreningsaktiviteter under opholdet.

Unge dyrker mest idræt, men kommer ikke i foreningerne

VIFO’s rapport viser, at i alderen:

  • 13 til 15-årige er 69 procent aktive i en eller flere foreninger
  • 16 til 19-årige er 46 procent aktive i en eller flere foreninger
  • 20 til 29-årige er 34 procent aktive i en eller flere foreninger

IDAN’s rapport ”unge i idrætten” fra 2022 viser dog, at unge fra 13 til 24 år faktisk er dem, der bruger mest tid på at være aktive – med de er ikke nødvendigvis aktive i en idrætsforening.

Et attraktivt tilbud at vende hjem til
96 procent svarer, at de forventer at dyrke idræt efter efterskoleopholdet, og 60 procent angiver, at de forventer at varetage frivillige opgaver. De unge vil altså gerne være aktive og frivillige, hvis der venter et godt tilbud til dem i foreningen. Desværre er det den målgruppe, der har færrest tilbud at gøre brug af, siger Nicolaj Ruby.

Derfor skal foreningen være modtagerparat og komme de unge i møde, for de står midt i et livsfaseskifte – og det er lettere at ændre på et foreningstilbud end at ændre på de unges livsbetingelser.

Undersøgelsen viser, at eleverne især motiveres til at være aktive og frivillige i en forening, hvis: det er sjovt (72 procent), de gør noget godt for andre (55 procent), deres venner er der (35 procent) og det er noget, de er gode til (35 procent). Disse motivationsfaktorer kan foreningerne indtænke, når de skal skabe attraktive tilbud til unge.

De unges holdning til foreningslivet er Ifølge Nicolaj Ruby en vigtig pointe fra undersøgelsen. 87 procent synes nemlig, at foreningerne er et godt sted at være, og 54 procent synes, det er vigtigt at være medlem af en forening. Det er et godt fundament for foreningerne, når de skal have de unge til at vende retur.

Om undersøgelsen

5.500 efterskoleelever deltog i landsstævnet 2022 i Svendborg. Af dem har 778 elever svaret på undersøgelsens spørgeskema. Eleverne er derfor ikke repræsentative for alle efterskoleelever, da de potentielt har mere fokus på idræt og foreningsliv end mange andre efterskoleelever.

Målet med undersøgelsen er at se på, hvordan de landsstævneaktive efterskoleelever tænker sig ind i eller ud af foreningslivet, når de vender hjem efter skoleopholdet.

Læs mere om undersøgelsen her.

I december udsendes et opfølgende spørgeskema til de 778 elever. Her skal de svare på, hvordan det er gået med deres intentioner om at forblive aktive eller frivillige.