Plej kontakten, mens de er afsted på efterskole
En julepakke og is i maven er dele af opskriften for, hvordan Lystrup IF får unge hjælpeinstruktører tilbage i foreningen efter de har været på efterskole.
De er guld værd for foreningen. Og så flyver de fra reden.
Sådan kan det virke, når hjælpeinstruktører og instruktører tager på efterskole. Men i gymnastikforeningen i Lystrup IF deler man de unges begejstring – for man ved, der vender mennesker hjem, der er vokset på alle måder. Og hvis foreningen spiller sine kort rigtigt, tager de alt det, de har lært, med hjem i foreningen, siger formand Helle Klüwer:
”Det handler først og fremmest om at holde kontakten med de unge. Vi gør en indsats for at få efterskoleeleverne tilbage i foreningen, når de kommer hjem ved at minde dem om, at vi værdsætter deres indsats og foreningen er der stadig. Vi har ikke opskriften endnu, men vi bliver klogere og klogere for hver sæson.”
Gymnastikforeningen har fokuseret på instruktører og hjælpeinstruktører. I sidste sæson var der seks unge, frivillige på efterskole. Heraf returnerede fem af dem som enten hjælpeinstruktør eller gymnast, da de kom hjem fra efterskole.
”Vi håber selvfølgelig at gentage den statistik næste sæson, hvor vi har 14 på efterskole. Men det kræver også, at vi har is i maven, for de unge ved ikke, hvilken hverdag de vender hjem til og hvor meget fritid, de har på en ungdomsuddannelse. Så vi lader dem klart vide, at vi håber, de har tid og lyst, og så venter vi tålmodigt til de melder sig,” siger Helle Klüwer.
Lystrup IF’s 5 tips til at holde kontakten på efterskolen:
- Sørg for at sende dem godt afsted. Spørg ind til deres valg af efterskole, forventninger til opholdet. Vis, at I deler deres glæde.
- Send en julegave. I år har Helle Klüver sendt 14 pakker afsted til forskellige efterskoler med guf og hygge og en håndskreven hilsen. Helle Klüver er glad og stolt over, at alle 14 har brugt tid på at skrive tak for pakken og at de glæder sig til at komme retur.
Helle Klüver fortæller: ”Vi lavede det som en alle-rejser-sig-pakke. Så havde jeg skrevet, at alle der har været frivillige i deres lokale forening skulle blive stående. Derefter skulle alle, der har været frivillige i lige præcis Lystrup IF blive stående. Dermed blev den enkelte hyldet for sin frivillighed og indsats. Ikke mindst af de nye venner på efterskolen.” - Send en invitation og en billet til den årlige lokalopvisning. Skriv for eksempel: ”Jeg lægger en billet i indgangen til dig.”
- Arranger en efterskoleopvisning i byen og vælg de efterskoler, I kender nogen på.
Helle Klüver fortæller: ”I Lystrup IF inviterer vi årligt forskellige efterskoler og vi prøver selvfølgelig at få nogle ind, hvor vi selv har elever. I år har vi tre efterskoler med, hvor vi har gymnaster på alle 3 hold. Vi glæder os til at se dem og eleverne glæder sig til at vise vennerne deres egen lokalforening. Og så nævner vi selvfølgelig, at de er frivillige i vores forening. Igen for at anerkende dem for deres indsats.” - Sig eller skriv i brevet, at I håber, de vender retur, men vis også forståelse for, at de lige skal finde sig selv i en nye hverdag med ungdomsuddannelser, venner og fritidsjobs.
Helle Klüver siger: ”De kan aldrig sige noget på forhånd, men vi holder is i maven. De kan være bange for at sige ja til for meget. Så giv dem eventuelt et kald omkring efterårsferien, hvor de har fundet sig selv. Måske de oplever, at de har tiden til at være hjælpetræner og måske de ikke har.” - Tag snakken med dem enkeltvis om, hvad de brænder for og hvad de ikke har lyst til. I bund og grund gider de sjældent stå med det administrative og bestille opvisningsdragter, og så kan I tage den opgave på jeres skuldre. Så står de på gulvet med gymnasterne og laver sjov gymnastik, som de er gode til.
Helle Klüver siger: ”Vi skal overveje, hvornår vi giver dem ansvar og hvornår vi skal tage over. Vi skal se på dem som individer, for de er ikke ens.”