Kommunikationsrådgiver: Engagerede medlemmer er foreningens bedste reklame

Sådan tænker I glade medlemmer ind i markedsføringen af foreningen.

Mange foreninger kan få langt mere ud af engagerede og glade medlemmer, end de gør. Foto: Jens Astrup

Som foreningsaktiv er du involveret i mange forskellige opgaver. En af dem er at fastholde medlemmerne og tiltrække nye, så I kan bevare opbakningen til alle de aktiviteter, I gerne vil tilbyde.

Til det formål kan mange foreninger bruge de engagerede medlemmer meget bedre og mere aktivt end i dag. For engagerede medlemmer er jeres bedste reklame.

Tænk de glade medlemmer ind i jeres markedsføring

Grib fat i jeres medlemmer, når de har noget interessant at fortælle. Enten når de deltager i spændende arrangementer i foreningsregi, når de laver noget utraditionelt sammen udenfor klubben, eller når deres fritidsinteresse åbner nye døre for dem. Evt. i job-regi.

Om Majbritt Lund

Majbritt Lund er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, tekstforfatter og forfatter til bogen "God kommunikation i foreningen"

Siden 2007 har hun drevet egen kommunikationsvirksomhed med speciale i online tekster og markedsføring

Alt efter hvor meget tid I selv vil bruge på opgaven, kan I enten opfordre medlemmerne selv til at skrive historierne, eller I kan udvælge en foreningsskribent til at gøre det. Det sidste er klart det bedste, hvis det kan lade sig gøre. Dels er der en risiko for, at mange historier ellers går tabt. Dels vil det klart højne kvaliteten. Beder I medlemmerne om at skrive selv, vil det sikkert være en stor fordel at stille 2-3 spørgsmål, de kan skrive ud fra.

Det tager tid at skrive de gode casehistorier. Men når I først har fået dem skrevet, kan I bruge dem mange steder:

  • På hjemmesiden. Både på en specifik underside, hvor I samler alle historierne i deres fulde længde, og med kortere uddrag spredt på hjemmesiden, når det er relevant
  • I medlemsbladet, det interne nyhedsbrev eller på sociale medier
  • I ekstern markedsføring, så som nyhedsbreve til ikke-medlemmer, bannere, annoncer m.m. Evt. i uddrag

Hertil kommer, at I gør det meget let for medlemmerne selv at dele deres gode historier i deres egne netværk, når de er skrevet. Evt. via deres facebookprofiler.

Nogle af historierne kan måske også versioniseres og bruges i forbindelse med PR. Det kræver dog mere end glade medlemshistorier, for her skal selve historien også være relevant for læsere og seere, der hverken har en relation til medlemmet eller en særlig interesse for jeres sport. Her kan I tage udgangspunkt i et kendt samfundsproblem og vise en løsning.

Eksempelvis:

  • Frivillige foreninger mister medlemmer. Peter fra X Forening fandt en løsning
  • Forening løser problem med ensomhed blandt ældre. Mød Bjarne på 74
  • God erfaring med udsat målgruppe (overvægtige, ikke-etnisk danske, borgere med handicap). Nu spiller Marianne også håndbold

Opfordr medlemmerne til at dele deres oplevelser

I den knap så formaliserede model kan I også opfordre medlemmerne til selv at dele deres oplevelser løbende. De ved sikkert ikke selv, hvor vigtig en rolle de kan spille ved at dele deres oplevelser i foreningsregi på de sociale medier.

De behøver ikke kun fortælle om de store stævner, udenlandsture m.m., men også de små episoder, der viser, at foreningslivet er en vigtig del af deres dagligdag. Enten i ord eller billeder

Det kan være:

  • Vækkeuret der ringer kl. 5.30 om søndagen
  • Picnickurven til en hel dag udenfor
  • Selfies i situationer, der er knyttet til sporten
  • De brune ben eller muskuløse arme
  • Mængden af specialudstyr

Omkring 4 millioner danskere har en profil på Facebook, så det har flertallet af jeres medlemmer sikkert også. Og selv de mindst aktive har formentligt nogle hundrede kontakter her. Kontakter, der per automatik er interesseret i at læse, hvad medlemmet oplever og går op i, fordi de kender vedkommende.

Udover at jeres medlemmer gavner foreningen på den måde, kan de være med til at motivere venner og bekendte til at træde ind i det foreningsliv, som de selv har så stor glæde af. Måske i den anden ende af landet. Måske i deres egen forening.